Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 11. jun 2026

SakInnstilling fra familie- og kulturkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Remi Sølvberg og Hege Bae Nyholt om å avvikle anbudssystemet i institusjonsbarnevernet (Innst. 333 S (2025–2026), jf. Dokument 8:202 S (2025–2026))
Innlegget
Ja, Fremskrittspartiet er tydelig på at man trenger alle. Man trenger de kommersielle, de ideelle og de offentlige. Det er nettopp et mangfold av aktører som gjør at vi sikrer gode, ulike og unike tilbud, for ingen barn er like – heller ikke disse sårbare barna, som har svært sammensatte og omfattende hjelpebehov. Det har vært mye snakk om de ideelles rolle, og vi skal også snakke om det senere i dag. Statsråden var også inne på det i sin svarreplikk. Jeg lurer på hvilken langsiktig plan som ligger for dialog med de private, kommersielle aktørene. Det er viktig at også de har god forutsigbarhet for nettopp å kunne tilby den beste, riktige og ikke minst viktige hjelpen for de barna som trenger omsorg.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat