Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 11. jun 2026

SakInnstilling fra finanskomiteen om Finansmarkedsmeldingen 2026 (Innst. 379 S (2025–2026), jf. Meld. St. 9 (2025–2026))
Innlegget
La meg starte med å si at jeg mener det har vært mye godt samarbeid rundt denne finansmarkedsmeldingen. Det er mange her som uttrykker ambisjoner på vegne av meldingen, samtidig som vi også ser behov for at den må reguleres der det er nødvendig for samfunnet og den enkelte kunde. Representanten Grande fra Fremskrittspartiet var inne på store forventninger som man opplevde at ikke er innfridd med denne meldingen. Noen av de konkrete tiltakene som representanten Grande og nå også representanten Staahle var inne på, er jo egentlig behørig omtalt. Det ene går på like rammebetingelser for norske og utenlandske foretak. For det første er det en omtale her av det som heter resiprositet, der man går ett skritt lenger nettopp for å sørge for at utenlandske finansforetak ikke skal ha bedre vilkår enn norske i Norge. Det er en behørig omtale av det som går på harmonisering av regelverk, og det er en behørig omtale av det som går på å ta ned EØS-etterslepet. Samtidig er det FrP som har fremmet et forslag som uttrykker en EØS-skepsis, om vi kan si det sånn, i denne sammenhengen. Det er samtidig som næringen selv har sagt at dette er et av de viktigste tiltakene for dem, nettopp harmonisering og å få ned etterslepet. Det er også et eget FrP-forslag som jeg mener slår inn åpne dører, og som sier noe om et tydelig forenklingsarbeid i Finanstilsynet. Det er jo nettopp det Finansdepartementet og finansministeren har gitt et eget oppdragsbrev om. Representanten Raja fra Venstre harselerte litt med at det var gitt uten krav til mål og rapportering. Hvis representanten Raja hadde lest punktet om forenklinger, ville han ha sett at Finanstilsynet allerede er i gang med dette arbeidet og har i samarbeid med næringen identifisert en rekke områder med potensial for forenkling. Nå skal de gå videre med konkrete tiltak. Gjennomførte tiltak publiseres i en forenklingslov på Finanstilsynets nettsider, sånn at det er fullt mulig for oss å følge opp. I tillegg er vi flere partier som har hatt en egen konkret merknad som sier at det også kan være naturlig at man i finansmarkedsmeldingene framover kan rapportere på dette området. Representanten Astrup fra Høyre var inne på at han hadde store ambisjoner, som han savnet litt i meldingen for finansnæringen. Samtidig er Arbeiderpartiet og Høyre inne i akkurat de samme forslagene til denne meldingen. Ellers tar representanten Astrup opp det som går på skatter. Det er en skattekommisjon som nå arbeider, og finansministeren har flere ganger invitert til å sette seg ned og se om man kan få til et forlik i så måte. Jeg håper det var et uttrykk for et reelt ønske om å faktisk se på om vi kan få til noe sammen. Avslutningsvis er det verdt å minne om at man har gode resultater i næringen. Ifølge Finanstilsynet er det et resultat på over 100 mrd. kr for fjoråret, med en egenkapitalavkastning på 14 pst. Det er godt over det europeiske snittet. Det er ikke slik representanten Grande sa i replikkvekslingen, at det nødvendigvis er sånn at noen særnorske kapitalkrav svekker norske banker. Tvert imot går det veldig godt, og de er heldigvis også solide.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat