Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 11. jun 2026

SakInnstilling fra finanskomiteen om Finansmarkedsmeldingen 2026 (Innst. 379 S (2025–2026), jf. Meld. St. 9 (2025–2026))
Innlegget
Jeg har sett fram til å behandle denne saken etter å ha vært med på mange debatter om finansnæringen det siste året. Siden jeg kom inn i finanskomiteen i 2024, har jeg besøkt mange ulike foreninger, organisasjoner og bedrifter som har et engasjement rundt disse spørsmålene. Og én ting er sikkert: Finansnæringen er en næring som blir sett, anerkjent og tatt på alvor. Det er en offensiv næring. Finansnæringens rammevilkår er spørsmål som har blitt løftet høyt på den politiske agendaen, både av Arbeiderpartiet og andre partier i finanskomiteen. Jeg er stolt over at vi er i gang med å kvittere ut en rekke saker som er viktige for næringen, for småsparere og for bedriftenes kapitaltilgang. Vi tar viktige skritt framover for å gjøre finansnæringen mer konkurransedyktig. I fjor endret vi skattereglene, som gjorde at viktige fondsforvaltningsmiljøer ikke lenger vurderte å flagge ut fra Norge. Regjeringen har varslet at det vil komme en sak om inntektsdelingsavtaler for norske forvaltningsselskaper. Det følger opp de endringene vi allerede har gjort. Vi fortsetter også arbeidet med å harmonisere regelverket med våre europeiske handelspartnere og integrere Norge i det europeiske kapitalmarkedet. Vi tar grep for å gjøre det enklere å spare, og vi bygger en kultur for sparing. I fjor reduserte vi den løpende beskatningen av rentefond, og i år ber vi regjeringen vurdere om rentefond også kan inkluderes i aksjesparekonto. Vi ber også regjeringen vurdere om unoterte papirer kan inkluderes i aksjesparekonto. Dette kommer på toppen av de tiltakene som finanskomiteen har blitt enige om tidligere i år. Vi tar også grep for å sørge for at kapitalnæringen kan bidra med kapital til den delen av næringslivet som trenger kapital for å vokse og skape arbeidsplasser. Vi har en mer helhetlig tilnærming til kapitaltilgangen for næringslivet, og regjeringen omtaler i meldingen tilgangen for oppstarts- og vekstbedrifter spesielt. Regjeringen har gjort endringer i mandatet til Investinor, noe som åpner for en langt mer effektiv fond-i-fond-investeringsmodell. Dette er gode nyheter for norske kapitalforvaltere. Regjeringen åpner også for at Investinor kan samarbeide med private pensjons- eller livselskaper som ønsker å allokere mer av kapitalen sin til norske oppstarts- og vekstbedrifter gjennom fond-i-fond-løsninger. Slik kan privat kapital være i førersetet med støtte fra et effektivt virkemiddelapparat. Dette er også en inspirasjon fra Sverige, som flere representanter i salen har vært opptatt av i dag. Dette er saker som hver for seg kan høres ut som de er små, men til sammen utgjør de en forbedring av både næringens rammevilkår og av forbrukernes muligheter til å spare og investere.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat