Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 11. jun 2026

SakInnstilling fra familie- og kulturkomiteen om Endringer i markedsføringsloven mv. (gjennomføring av direktivet om styrket forbrukervern i det grønne skiftet) (Innst. 395 L (2025–2026), jf. Prop. 38 LS (2025–2026))
Innlegget
(ordfører for sakene): Det er en enstemmig komité som står bak innstillingen i dag. Saken gjelder gjennomføring av EU-direktivet om styrket forbrukervern i det grønne skiftet i norsk rett. Vi står også sammen om det som er hovedformålet, nemlig å gjøre det enklere og tryggere for forbrukere å ta bærekraftige valg i hverdagen, samtidig som vi sikrer mer forutsigbare og rettferdige konkurransevilkår for næringslivet. Kort sagt: De foreslåtte endringene gjelder i markedsføringsloven, angrerettloven og avtaleloven og innebærer mye tydeligere regler mot grønnvasking. Det skal settes strengere krav til dokumentasjon ved bruk av generelle miljøpåstander som miljøvennlig, grønn eller klimanøytral, og det er viktig for at forbrukerne skal kunne ta informerte valg. Det er også en regulering av bærekraftsmerker. Det blir kun tillatt å bruke miljø- og bærekraftsmerker som er etablert av offentlige myndigheter eller basert på godkjente sertifiseringsordninger. Det skal også være bedre informasjon om produkters levetid, sånn at forbrukerne får bedre og mer pålitelig informasjon om hvor lenge et produkt forventes å vare, og om det lar seg reparere. Innføring av en digital knapp for angrerett ved netthandel er også viktig. Det vil gjøre det enklere for forbrukere å gå fra et kjøp. Komiteen viser også til at dette regelverket vil gi Forbrukertilsynet bedre verktøy til å slå ned på villedende markedsføring, og det vil gi forbrukerne den informasjonen de trenger for å ta aktive miljøvalg. For Høyres del: Det er en merknad fra Arbeiderpartiet om svanemerking som jeg egentlig trodde vi gikk inn i på avgivelsesmøtet. Da kan jeg i hvert fall si her at vi er enig med Arbeiderpartiet i det de beskriver om Svanemerket, som faktisk er skapt gjennom Nordisk råd. Det er deilig i denne salen å kunne nevne også viktige gjennomslag som Nordisk råd får. Ettersom komiteen er helt samstemt i denne saken, bruker jeg ikke mer tid på Stortingets talerstol nå – men vi kommer til å ses mye senere i dag.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat