Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 11. jun 2026

Tone Wilhelmsen Trøen
Tone Wilhelmsen Trøen
Høyre·Akershus

SakInnstilling fra familie- og kulturkomiteen om Endringer i barnevernsloven (bedre beskyttelse av barn på institusjon) (Innst. 362 L (2025–2026), jf. Prop. 86 L (2025–2026))

Innlegget

Jeg er litt forundret over den holdningen Arbeiderpartiet har, og jeg føler at man på en måte skyver Stene-utvalgets konklusjoner litt – ja, jeg synes man trekker det veldig langt. Det alvorlige var at utvalget sa at staten ikke har kontroll på kostnader, kvalitet eller kapasitet. Vi snakker om 1 000 barn i Norge som bor på barnevernsinstitusjoner. Hvor lenge skal Arbeiderparti-regjeringen leve med at det ikke er kontroll på kostnader, kvalitet og kapasitet? Det er ingen i denne salen, og i hvert fall ikke i Høyre, som sier at man skal skille Bufetat og Bufdir i dag, men det er veldig mange ute i norsk barnevern som sier at det er en veldig god idé. Det kunne vært veldig fint å høre om Arbeiderpartiet også mener at det er en god idé, og om intensjonen er faktisk å gjennomføre det – ikke å gjøre det i dag og for så vidt ikke gjøre det i morgen heller, men kanskje man kunne ha klart å tenke seg om innen første halvår 2027. Da er det nesten to år siden Stene-utvalget la fram rapporten sin. Det er også mange andre faktorer Stene-utvalgets rapport som er veldig tydelige. I dag er det fem regioner som handler inn eller håndterer institusjonsplassering for 1 000 barn. I norsk helsetjeneste har vi fire helseregioner som håndterer over to millioner pasientbehandlinger i året. Det må kunne være mulig å se på Stene-utvalgets anbefalinger raskere enn det denne regjeringen gjør. De har fulgt utredningsinstruksen. Hvor mange nye utredninger skal man sette i gang før man skal ta beslutninger? Det er derfor man sitter i regjering. Man må også kunne ta beslutninger, og på dette området gjelder det noen av de mest sårbare barna vi har. Nettopp derfor er vi utålmodige. Nettopp derfor håper jeg at det blir flertall utenom Arbeiderpartiet for å kunne si at man innen første halvdel av 2027 skal ha lagt fram en sak for Stortinget hvor man konkluderer med hva man vil. Så kan man selvfølgelig bruke mer tid. Vi er bare interessert i at det skal skje noe i denne saken for de barna som trenger at vi har et barnevern som har kontroll på kvalitet, kompetanse og kostnader. Det er også viktig for de barna. Jeg vet ikke hvordan jeg skal ordlegge meg, men vi vil endre det forslaget fra innen utgangen av 2026 til første halvdel 2027. Så vil jeg helt på tampen bare si at vi er enige om veldig mye i denne saken. Det er én ting til som er viktig å legge fram, og det er behovet for å styrke det psykiske helsetilbudet til barn i barnevernet. Der håper jeg at statsråden har godt samarbeid med helseministeren, sånn at man får på plass gode ambulante team til disse institusjonene, hvor barna trenger psykisk helsehjelp.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat