Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 11. jun 2026

Tone Wilhelmsen Trøen
Tone Wilhelmsen Trøen
Høyre·Akershus

SakInnstilling fra familie- og kulturkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Remi Sølvberg og Hege Bae Nyholt om å avvikle anbudssystemet i institusjonsbarnevernet (Innst. 333 S (2025–2026), jf. Dokument 8:202 S (2025–2026))

Innlegget

Jeg synes det er veldig godt å sitte og lytte til en pragmatisk statsråd som ønsker å løse kapasitetsutfordringene ved å ta i bruk alle gode krefter – og så kan vi være enige og uenige. Jeg håper dette varer gjennom hele fireårsperioden – at vi ikke får tilspissede endringer og ideologisk jojostyring så fort man skal inn i valgkamp og gjøre endringer. Spørsmålet mitt går på at Høyre er opptatt av anbud og avtaler, fordi vi er opptatt av kvalitet. Man må bruke anbudsavtaler og avtaleinngåelse for å være sikker på at vi får god kvalitet, både fra de ideelle som skal levere, og fra de private kommersielle som skal levere. Stene-utvalget pekte på den utfordringen det er at disse innkjøpene egentlig skjer gjennom fem regioner, eller seks hvis vi også tar med Oslo. Det er ganske komplisert å handle gode institusjonsplasser med aktører i et så fragmentert spekter. Har statsråden noen tanker om det?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat

Tone Wilhelmsen Trøen (Høyre) — Replikk · 11. jun 2026 — OverStortinget