Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 11. jun 2026

SakInnstilling fra familie- og kulturkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Remi Sølvberg og Hege Bae Nyholt om å avvikle anbudssystemet i institusjonsbarnevernet (Innst. 333 S (2025–2026), jf. Dokument 8:202 S (2025–2026))
Innlegget
Ja, det er forskjell på Høyre og Arbeiderpartiet, og det kommer det nok alltid til å være. Men jeg tror vi også må erkjenne at vi kan ikke ha det sånn at hver gang det er krise, så forventer man at de private skal være der. De kan ikke alltid være der når det er behov for dem. De trenger også å bygge opp kompetanse og ha langsiktighet. De skal være gode arbeidsgivere, og de skal drive god kompetanseoppfølging av sine ansatte. Jeg har ikke møtt en eneste ansatt i det private kommersielle barnevernet som ikke går på jobb hver eneste dag for å gjøre en god jobb for de barna de tar ansvar for. Nettopp derfor er det siste vi trenger, fortsatt uforutsigbarhet på dette området. Det kan godt være at vi vekter ulikt de forskjellige innslagene av private kommersielle og statlig grunnkapasitet, men jeg håper Arbeiderpartiet nå står ved at man ikke kan behandle private kommersielle på en måte som gjør det lite forutsigbart for dem.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat