Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 11. jun 2026

SakInnstilling fra familie- og kulturkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Kjersti Toppe, Bengt Fasteraune og Bent-Joacim Bentzen om et gratis og likeverdig kremasjonstilbud (Innst. 334 S (2025–2026), jf. Dokument 8:209 S (2025–2026))
Innlegget
Før jeg starter på innlegget mitt: Jeg skulle ønske at de ungdommene som satt på galleriet akkurat, hadde kommet litt før, så de kanskje hadde fått lyttet til en litt mer interessant debatt for dem, da vi snakket om barn og unges velferd i Norge, enn det vi nå snakker om. Det er faktisk er et alvorlig, men også veldig viktig tema: hvordan vi tar avskjed med våre nærmeste. Det er noe av det mest personlige og sårbare vi gjør, og for oss i Høyre er det helt grunnleggende at alle sikres en verdig avskjed, og at samfunnet legger til rette for det på en god måte. I dag velger over halvparten av befolkningen kremasjon, og likevel henger ikke i regelverket vårt med. Det er en åpenbar inkonsistens i hvordan vi behandler ulike gravferdsformer. Hvis du velger en tradisjonell kistegrav, er det gratis, men hvis du eller dine nærmeste ønsker kremasjon, må du i mange kommuner betale en betydelig egenandel. Likevel gjør vi det samme som Fremskrittspartiet i denne saken – vi mener at man må utrede hvordan vi kan likestille disse tilbudene i mye større grad, men vi stemmer ikke for forslag i dag som fjerner denne avgiften. Vi står også overfor en annen, svært alvorlig utfordring, som forrige taler også nevnte, som gjelder kapasitet. Flere steder i landet er det sprengt kapasitet og uverdig lange ventetider for kremasjon. Det er utrolig krevende for mange. Mange kommuner står overfor store milliardinvesteringer hvis de skal løse dette helt alene. Det kan de åpenbart ikke gjøre. Da er det for oss helt uforståelig at man velger å møte denne utfordringen med å si nei til at private også kan bidra til dette. Når vi mangler kapasitet, og vi vet at det finnes seriøse private aktører som kan og vil bidra, er det dårlig bruk av samfunnets ressurser å si nei. Vi trenger et samarbeid mellom det offentlige og det private for å sikre et verdig og effektivt tilbud over hele landet. Vi er sammen med Fremskrittspartiet i det forslaget i saken, og det er jo nettopp tatt opp. Vi ber regjeringen fremme de nødvendige lovendringene som sikrer at også private aktører kan etablere og drifte krematorier. Vi trenger pragmatiske løsninger, ikke mer statlig monopol, på et område som er viktig for veldig mange, hvor det handler om verdighet ved livets slutt.
Mirell Høyer-Berntsen (SV) [13:57:05]: Jeg vil begynne med å takke forslagsstillerne, som løfter et veldig viktig tema. Ikke alle setter seg kanskje ned og leser NOU-en Lik og likskap like ivrig som noen av oss, men det er en enormt viktig NOU, som er særlig dagsaktuell selv om den er fra 2014. Den belyser mye av denne tematikken. Hvem er det som velger kremasjon? Hvem velger kistegravlegging? Og hva med den ekstra betalingen alle som velger kremasjon, får i gravferden, hvis ikke du er så heldig å bo i en by som dekker den for deg? SV ønsker å bruke dette forslaget til å si noe om at vi mener at gravferdsbransjen trenger en stor gjennomgang. Den er faktisk en av bransjene med aller minst reguleringer, til tross for at den omhandler veldig sensitive temaer. Ingen skal måtte bruke dagene etter et dødsfall på å bekymre seg for uoversiktlige priser, urimelige regninger, eller om de har råd til å gi sine nærmeste en verdig gravferd og en verdig avskjed. For SV er det viktig at sorg ikke blir et marked. I dag ser vi at kostnadene ved en gravferd kan variere betydelig mellom ulike deler av landet. Derfor bruker SV muligheten til å fremme gode forslag som gjør at vi kan utrede og få på plass reguleringer som trengs. I dag har vi f.eks. regelen om båretransport. Der er det ingen standardpris, som vi har på alle andre områder i staten, hvor vi har statens kjøregodtgjørelse, f.eks., eller pasientreiser. Det har vi ikke ved båretransport, og det gjør at Nav har enorme utbetalinger. De som driver båretransport, kan egentlig kreve akkurat det de vil, og vi har sett noen horrible eksempler. Jeg håper at mange vil være med og stemme for vårt forslag om at regjeringen utreder og ser på hvordan man kan endre det, slik at Nav faktisk kan gjøre store besparelser der. Vi fremmer også forslag om hvordan vi kan utrede og se på pristransparens og sikre at det blir mer likhet når vi skal gravlegge våre kjære. I dag er prisene enormt brede og spriker i alle retninger. Til sist, kompetanse: Det er ingen kompetansekrav til dem som skal ta seg av våre kjære og nære når de dør. I praksis kan hvem som helst starte et selskap i morgen og håndtere gravferder. Vi ønsker at denne bransjen skal få flere reguleringer og bli trygg og forutsigbar, slik at alle kan få en god avskjed, og at vi kan stole på systemet, også når vi mister våre kjære. Jeg tar dermed opp forslagene som SV er med på.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat