Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 11. jun 2026

Tone Wilhelmsen Trøen
Tone Wilhelmsen Trøen
Høyre·Akershus

SakInnstilling fra familie- og kulturkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentant Kjersti Toppe om å øke andelen institusjonsplasser i ideelle barnevernsinstitusjoner (Innst. 329 S (2025–2026), jf. Dokument 8:250 S (2025–2026))

Innlegget

For Høyre er det viktigste at institusjonsbarnevernet har nok kapasitet, at det er høy kvalitet, og at det er stabile rammer for de barna som trenger et trygt sted å bo. Det er ikke avgjørende for Høyre om institusjonsplassene drives av det offentlige, de ideelle eller de kommersielle aktørene. Det er heller ikke uvesentlig at det er en god blanding. Det er ikke sånn at vi ønsker at alt skal drives av de ideelle og kommersielle. Det er bra at staten har en grunnkapasitet, men det gir veldig fleksibilitet når private ideelle og private kommersielle bidrar i dette. Det er også, som det er sagt før i en annen sak tidligere i dag, de ideelle som har de lengste tradisjonene på å gjøre dette arbeidet. For Høyre blir det ikke riktig å støtte dette forslaget. Særlig i en tid hvor det er krevende med kapasitet, mener vi at det viktigste er å bygge gode, langsiktige, forutsigbare avtaler og anbud med dem som skal levere. Enkeltkjøp kan være viktig i noen tilfeller, for det kan hende det haster eller er helt særskilte behov, men det heller ikke sånn at anbud er feil. Anbud gjør at staten kan stille veldig gode krav til hva man ønsker for barna, og sikre de ansatte. Det jeg stusser litt over, er forslaget som handler om omstillingen til ny institusjonsmodell, altså tun-modellen. Arbeiderpartiet, SV og Kristelig Folkeparti mener at man skal inkludere de ideelle tilbyderne. Jeg synes det er litt rart at man ikke da favner alle, for uansett om det er en privat kommersiell eller en privat ideell aktør som leverer tjenester til institusjonsbarnevernet, bør alle være med i denne omstillingen. Til slutt: Den omstillingen er ikke bare rett fram. Det er krevende å omstille til en tun-modell, hvor det kanskje er de ansatte som skal flytte på seg, og ikke barna. Jeg vil i hvert fall anmode statsråden om å skape god nok fleksibilitet i den omstillingen, sånn at dette gjøres på en måte som er til barnas beste, men selvfølgelig også for de ansatte, for det kan være en stor omlegging. Det kan være krevende. Det viktigste er kanskje at både ideelle private og ideelle kommersielle er med i dette.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat