Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 12. jun 2026

Abid Raja
Abid Raja
Venstre·Akershus

SakInnstilling fra utenriks- og forsvarskomiteen om Forsvarsløftet – Økte rammer og prioriteringer i Langtidsplanen for forsvarssektoren (Innst. 440 S (2025–2026), jf. Prop. 68 S (2025–2026))

Innlegget

For to dager siden viste NRKs gravejournalister fram hvor omfattende den russiske styrkeoppbyggingen er langs hele grensen til NATO. Jeg tror mange i denne salen har lest artikkelen, som viser at i nord og også langs vår grense bygger Russland opp. Det er ikke første gang vi ser slike rapporter, og det bør være en klar og tydelig påminnelse til alle i Norge om hvor viktig det vi snakker om her i dag, er, hvor viktig det er med et sterkt norsk forsvar i tiden vi lever i. Et sterkt forsvar handler om å bevare vår frihet, bevare demokratiet og bevare selvråderetten vår, og når USA sår tvil om NATO, er det opp til oss å vise at Europa kan mer. Europa kan ta ansvar, og Europa kan stå fram. Til dagens forlik: Jeg er stolt over det stortingspartiene sammen har fått til. Ikke alt ble slik vi i Venstre ønsket, og det er fordi i et forlik må man gi og ta. Vi gikk inn i forhandlingene med klare krav og ønsker, og vi kommer ut med reelle gjennomslag. La meg nevne tre. For det første: Stortinget gir regjeringen en tydelig marsjordre om droner og teknologi. Framtidens krig vil ikke bare utkjempes med stridsvogner og infanteri – det har Ukrainas imponerende dronesatsing vist oss – og den beskjeden har Stortinget nå sendt. At vi har sørget for 300 mill. kr mer til forskning og utvikling enn det regjeringen la opp til, mener jeg var riktig for å sikre oss et forsvar som henger med i innovasjon og teknologisk utvikling. For det andre: Vi åpner for at flere av Nansen-midlene kan gå til norsk forsvarsindustri. Det betyr at mer norsk teknologi kan nå Ukraina, og det å styrke Ukrainas forsvar er det samme som å styrke norsk sikkerhet. Her er dagens VG-sak om Kongsberg og Ukraina et slikt eksempel. For det tredje: Forliket sikrer Heimevernet og framskynder helikopterleveranser til Hæren. Det er dette som faktisk bygger forsvarsevnen på bakken, ute i distriktene, i den daglige beredskapen. Det er viktig. Så vil jeg bruke et øyeblikk på å takke kollegaene, både de folkevalgte i komiteen og vårt bakkemannskap, rådgiverne og komitésekretærene, som vi alle har jobbet med i komiteen. Stortinget er best når vi klarer å løfte blikket over partigrensene og finne hverandre på ting som faktisk teller. Det har vi gjort her, og det setter jeg utrolig pris på. Så noen ord også til det vi i Venstre gjerne skulle sett annerledes. Vi skulle gjerne sett at det ikke var utsettelser knyttet til NASAMS-luftvern. Vi mener vi burde kommet lenger på bl.a. Brigade Sør og forskning og utvikling enn det vi fikk gjennomslag for. FoU er også svært viktig i lys av lærdommen fra dronebruk i Ukraina. Når jeg sier «det vi gjerne skulle sett mer av», er ikke det for å snakke ned forliket vi selv støtter. Jeg sier det fordi at i det åpne demokratiet vi alle setter så stor pris på, er vi tjent med at vi er ærlige om hva som er et forlik, og hva som er en idealløsning sett fra hvert enkelt parti sitt ståsted. Vi har både gitt og fått. Et forlik er per definisjon ikke idealet til noen partier. Det er noe vi kan stå samlet om – og det gjør vi. Men dette forliket er et gulv, ikke et tak. Den russiske opprustningen stanser ikke fordi vi har landet en avtale her i salen. Det NRK dokumenterte for to dager siden, viser at presset på NATO ikke er over. Det fortsetter. Og Norges evne til å møte det, forsvare eget territorium og bidra til alliansens styrke, må vokse i takt med det. Det er også, i lys av det, sterkt at Stortinget klarer å stå enstemmig bak dagens innstilling og vedtak. Med det sender vi også det klare signalet: Når det gjelder Norges forsvar, står vi alle samlet – slik vi så stolt synger i nasjonalsangen vår: «Også vi, når det blir krevet»

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat