Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 12. jun 2026

Farukh Qureshi
Farukh Qureshi
Arbeiderpartiet·Oslo

SakInnstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Endringer i folketrygdloven (utvidet arbeidsulykkesbegrep og tydeliggjøring av bevisbyrden) (Innst. 443 L (2025–2026), jf. Prop. 93 L (2025–2026))

Innlegget

I dag er en viktig dag. Vi tar et viktig steg for et mer rettferdig yrkesskaderegelverk, et regelverk som i større grad samsvarer med virkeligheten ute i arbeidslivet. Altfor mange har opplevd noe grunnleggende urettferdig – at de har blitt skadet i arbeid, på jobb for fellesskapet, men likevel ikke får det anerkjent som en yrkesskade. Bakgrunnen kjenner vi, reglene har vært for snevre. De har ikke fanget opp den reelle risikoen i mange yrker, særlig ikke i de mest utsatte. Jeg tar med meg erfaringer fra kriminalomsorgen. Der vet vi hva dette har betydd i praksis, både før og etter endringene i regelverket som kom på plass i 2024. Ansatte er pålagt å trene, de skal øve på maktanvendelse og på håndtering av kritiske situasjoner. Likevel var paradokset tydelig – jo mer realistisk treningen var, jo vanskeligere var det å få godkjent skader som yrkesskade. Konsekvensene var at man ikke fikk øvd og trent slik man burde. Det skapte usikkerhet og ansatte måtte vurdere egen trygghet opp mot risikoen for å stå uten rettigheter, og det svekket beredskapen inntil man fikk på plass et nytt regelverk i 2024. Jeg husker godt noen møter som politiker, men også møter med kollegaer fra andre nødetater. De var tydelige – dette var en av deres aller viktigste saker, for de er også avhengig av realistisk trening. Det er i treningen beredskapen skapes, og da må man også ha trygghet. Det er nettopp dette vi gjør noe med i dag. Når vi nå legger større vekt på risikoen i arbeidet og fjerner begrensninger som ikke treffer virkeligheten, gir vi et regelverk som er mer rettferdig. Vi sier at risikoen man tar for fellesskapet, ikke skal være noe man står alene med hvis det går galt. Og vi sier at de mest utsatte yrkene ikke skal ha dårligere, men bedre vern. Dette er en god dag, en god dag for dem som må trene mest mulig realistisk for å kunne utgjøre en forskjell når det virkelig gjelder – en god dag for de ansatte, og en god dag for beredskapen vår. La meg være tydelig: Dette hadde ikke skjedd uten fagbevegelsen. Derfor: Tusen hjertelig takk – deres innsats har vært avgjørende. I dag styrker vi tryggheten for dem som hver dag skaper trygghet for alle oss andre. Det er riktig, og det er på høy tid – gratulerer!

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat