Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 12. jun 2026

SakInnstilling fra utenriks- og forsvarskomiteen om Forsvarsløftet – Økte rammer og prioriteringer i Langtidsplanen for forsvarssektoren (Innst. 440 S (2025–2026), jf. Prop. 68 S (2025–2026))
Innlegget
SV har i lang tid advart mot å gjøre oss avhengig av USA – i veldig lang tid. Alternativet til å lene seg på USA er jo ikke å ha et svakere forsvar eller å bygge det ned, det er å ha et sterkere samarbeid med Norden, med land vi deler felles interesser med, og bygge opp vårt eget nasjonale forsvar. Stadig flere kommer til erkjennelsen av at det ikke er trygghet i et stadig mer ustabilt USA. Det er jo ikke rart når vi ser både brudd på folkeretten, folkerettsstridige angrep, trusler om å ta alliertes land og en total forakt for internasjonale regler. Det er hevet over enhver tvil at Trump ikke er noen trygg havn – rundt ham finnes det ikke spor av stille sjø. Da er jeg glad for at Stortinget står sammen om å styrke den nasjonale forsvarsevnen, men jeg vil også advare regjeringen mot de grep som er tatt for å krype inn under fransk atomvåpenparaply, i erkjennelsen av at man ikke kan stole på den amerikanske. Masseødeleggelsesvåpen er ikke veien til trygghet. Derimot bør Norge jobbe for gjensidig nedrustning, samtidig som vi styrker vårt konvensjonelle forsvar, og det er flere grunner til at SV ønsker å styrke den nasjonale forsvarsevnen. Det ene er at man ikke kan stole på at USA kommer oss til unnsetning om det virkelig skulle gjelde. Det andre er at amerikansk tilstedeværelse i nord vil kunne øke spenningene. Der må vi være selv. Norge er ikke tjent med en spenning i nord, vi må være til stede med våre egne kapasiteter, som både vil avskrekke og berolige. Forsvar er mer enn kuler og krutt. Det handler om livskraftige samfunn, om beredskap i bred forstand, om matproduksjon og om investeringer som kommer hele landet til gode. Vi må styrke vår egen industri og sørge for at de investeringene som nå gjøres, fører til lokale kontrakter for næringsliv og industri. Det handler om å bygge samfunn, robuste samfunn. Det er det man vil stå opp for, det er det man vil bevare, og det er det man også vil forsvare. Det handler også om å styrke forsvarsevnen og om å sørge for at erfarne folk forblir i Forsvaret. Det er folk som er kjernen i alt. For SV var det grunnleggende å tette personellflukten da vi inngikk i forliket for to år siden, og derfor fikk vi med oss et enstemmig storting på at hoveddelen av inntekten til militært ansatte skal bli pensjonsgivende. Det er et vedtak som ikke akkurat har blitt fulgt veldig godt opp av regjeringen, til tross for at det også har vært en høyesterettsdom som pekte i samme retning. Det har vært en forutsetning for oss å få på plass pensjonsspørsmålet nå. Vi kan ikke lenger vente på det som er noe av grunnårsaken til at folk slutter i Forsvaret, og vi er glade for at et samlet storting nå har gitt regjeringen en tidsfrist for å løse dette innen sommeren. Skal vi styrke forsvarsevnen, må vi også få det vi har, til å fungere, og da er grunnmuren viktig. Den må være på plass, den må være stødig, og en del av det handler også om IKT. Vi har sett Riksrevisjonen, som har kommet med sterk kritikk og slående rapporter om Forsvarets IKT-systemer. Det å sørge for at vi tar viktige skritt rundt bedre nasjonal kontroll, har vært avgjørende for SV. Mer data skal nå lagres i Forsvarets egne servere, IKT-systemer skal driftes av Forsvarets egne ansatte, og Norge skal samarbeide med nordiske og europeiske land for å bytte ut amerikanske selskaper med plattformer som svarer til norsk og europeisk lov. Jeg er glad for at vi klart å løfte i lag og både styrke heimevern, investere i droner, framskynde langtrekkende luftvern og Finnmarksbrigaden og understreke viktigheten av god kontroll og styring, også i forsvarssektoren. Jeg vil takke for veldig godt samarbeid, som viser noen av de største verdiene vi har: Det er tillit og at vi står i lag når det gjelder.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat