Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 12. jun 2026

Kirsti Bergstø
Kirsti Bergstø
Sosialistisk Venstreparti·Akershus

SakInnstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Endringer i folketrygdloven (utvidet arbeidsulykkesbegrep og tydeliggjøring av bevisbyrden) (Innst. 443 L (2025–2026), jf. Prop. 93 L (2025–2026))

Innlegget

I dag er en gledens dag. Det er en historisk dag for arbeidsfolk i Norge, og de som lytter til debatten i dag, er blant annet folk som har brukt et helt liv i kamp for å bedre regelverket vi diskuterer. Det vil gi en større trygghet for alle dem som går på jobb for å trygge oss andre, dem som løper inn når andre løper ut, og dem som løfter når andre ligger. SV hadde mistet tålmodigheten på vegne av arbeidsfolk og ville få på plass et skikkelig regelverk for yrkesskade og sykdom. Det var grunnen til at vi tok initiativ og løftet det opp i Stortinget, og heldigvis ble det flertall for det i fjor. Bare for å spole tiden litt tilbake, det tror jeg trengs i dagens debatt: Det var like før avstemning at Arbeiderpartiet faktisk snudde og stemte med, sånn at vi fikk et enstemmig storting. Og det er ingen skam å snu så lenge man snur i riktig retning. Jeg er veldig glad for at vi tok det initiativet, og at vi jobbet med forslaget sammen med fagbevegelsen, sånn at det traff, og sånn at det var så godt at det ga grunnlaget for den historiske behandlingen vi gjør på Stortinget i dag. For dette er lagarbeid. Her får vi på plass historiske endringer som vil ha veldig stor betydning. Vi har det som gjelder omvendt bevisbyrde. Nå skal man ikke sitte alene med forsikringsselskapet og Nav. Vi får oppdaterte sykdomslister som gjelder nattarbeid, som sykepleier Ida, som har fått brystkreft, har fortalt om til NRK og i møter med oss. Og at øvelse skal sidestilles med å være på arbeid, vil trygge beredskapen, og det vil trygge mennesker som sikrer beredskapen. Jeg har lyst til å takke særlig Sykepleierforbundet, Fagforbundet og Brannmenn Mot Kreft –alle dem som har stått fram med sterke historier og vært pådriver for det lovarbeidet som har vært helt nødvendig, og som endelig skal gi arbeidsfolk den tryggheten som trengs, enten de er sosialarbeidere med trusler og vold, helsepersonell som løfter skjevt, eller brannfolk med stor risiko for kreft. Min pappa var brannmann, og han tapte sitt liv til kreften da jeg var 15. Han ble bare 53 år. Og de historiene treffer brannfolk som står i kampen mot kreften, men som har satt kampen for et yrkesskaderegelverk enda høyere enn den kampen de selv tar. Det har gjort sterkt inntrykk, og i dag vil jeg takke dem og alle som har stått på helt fram til seier. Dette er lagarbeid.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat