Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 12. jun 2026

SakInnstilling fra Stortingets presidentskap om lov om den uavhengige granskingskommisjonen oppnevnt av Stortinget for å undersøke forhold som har blitt aktualisert gjennom offentliggjøringen av Epstein-dokumentene (Innst. 444 L (2025–2026))
Innlegget
M arie Sneve Martinussen (R) [09:08:53]: Den 17. mars i år ble det gjort et veldig godt og solid vedtak her i Stortinget, av alle partier – om å sette ned en granskingskommisjon for Epstein-skandalen og det som har blitt rullet opp av uregelmessigheter i norsk forvaltning. I det vedtaket sto det noe veldig viktig, og det var at Stortinget mente kommisjonen skal ha uhindret tilgang til sikkerhetsgradert informasjon. Det er et veldig viktig prinsipp hvis en kommisjon i det hele tatt skal kunne gjøre jobben sin ordentlig, og ikke minst for at alle i Norge skal kunne stole på at ingenting har blitt holdt tilbake. Derfor var Rødt ganske frustrert da regjeringen la fram sitt forslag til særlov, der vi følte at dette ikke var tatt hensyn til. I særloven som regjeringen la fram, lå det en formulering om at kommisjonen skal iaktta hensynet til rikets sikkerhet og fremmede makter. Det Rødt var bekymret for, var at denne bestemmelsen skulle presse kommisjonen til å avstå fra å søke innsyn. Det er jo det som er vanskelig med hemmelig informasjon: Når det bare er informasjonseier som sitter på informasjonen, har denne åpenbart et overtak i situasjonen. Høringsinnspillene fra forsvarsministeren bekreftet for så vidt Rødts bekymring, for forsvarsministeren foreslo et uttrykt unntak for kommisjonen – at de ikke skulle få innsyn i opplysninger som er innhentet for etterretningsformål gjennom metodebruk, etter lov om Etterretningstjenesten, kapittel 6. Forsvarsministeren mente altså at dette skulle ikke kommisjonen ha tilgang til. Det reagerte Rødt veldig sterkt på, det reagerte kontrollkomiteen på Stortinget veldig sterkt på, og jeg er veldig glad for at både presidentskapet og alle partiene nå har lagt fram et forslag som er mye bedre enn det regjeringen la fram. Rødt kommer derfor til å stemme for denne særloven, men det er noen punkter vi ikke er helt fornøyd med. Derfor har vi levert et løst forslag for å synliggjøre det. Siden vi ikke sitter i presidentskapet, er det gjennom et løst forslag vi kan gjøre det. Jeg refererer til forslaget vårt, som handler om at Stortinget skal be presidentskapet fremme forslag til lovendringer som sikrer tre forhold. Det er for det første at EOS-utvalget ikke kan bearbeide opplysningene fra de hemmelige tjenestene når de skal overlevere dem til kommisjonen, på en måte som gjør at innholdet blir mindre detaljert. Det er for det andre at de hemmelige tjenestene ikke kan nekte kommisjonen og EOS-utvalget innsyn i informasjon som vurderes som særlig sensitiv. For det tredje ligger det nå i innstillingen at dersom det er uenighet, skal presidentskapet behandle forespørsel om innsyn. Rødt mener det er problematisk, all den tid ikke alle partier sitter i presidentskapet. Vi foreslår at lederne fra partigruppene skal involveres i en eventuell ankesituasjon. Jeg tar opp Rødts forslag i saken.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat