Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 12. jun 2026

SakInnstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Endringer i folketrygdloven (utvidet arbeidsulykkesbegrep og tydeliggjøring av bevisbyrden) (Innst. 443 L (2025–2026), jf. Prop. 93 L (2025–2026))
Innlegget
Kjære folkevalgte, kjære statsråd og kjære arbeidsfolk og tillitsvalgte på galleriet! Gratulerer så mye med dagen! I dag gjør Stortinget enstemmig opp for en urett som har ligget der i altfor lang tid. Jeg tror alle kan være enig i et så enkelt prinsipp som at folk skal være trygge på jobb, også når uhellet er ute. Selv om Rødt selvsagt prioriterer HMS-arbeid veldig høyt, og selv om vi må gjøre alt vi kan for at folk faktisk verken skal rammes av uhell, yrkesskader, farlige stoffer og belastning over tid, så vil det dessverre skje. Og når det skjer, må vi vite at det finnes et sikkerhetsnett der som er godt og trygt nok, som ikke krever umulige ting av oss, sånn som å bevise ting som er ubeviselige, og som tar oss på alvor og gir oss en trygghet. Det har altfor lenge ikke vært tilfellet i flere yrker. Derfor er Rødt veldig glad for at vi får vedtatt denne loven i dag. Da regjeringen la fram sin proposisjon, var det egentlig for sent for Stortinget å behandle den før sommeren, men vi i Rødt fikk veldig tydelige tilbakemeldinger fra LO, fra Fagforbundet og andre om at her må loven på plass. Hver eneste dag som går, der folk går på jobb uten at denne loven har trådt i kraft, er én dag for mye. Det kan være at det er akkurat hun, eller akkurat han, som rammes av en ulykke, som får en yrkesskade, som får en økt belastning – og som da ikke er omfattet av disse veldig, veldig viktige forbedringene. Derfor sikret Rødt flertall for en hastebehandling i Stortinget, og jeg er veldig glad for at det har gått bra. Det hadde jo vært litt flaut hvis det ikke hadde gjort det. Komiteen har jobbet veldig godt og grundig, og også alle organisasjonene har gitt veldig gode og konkrete innspill, som gjør at den teksten som Stortinget sender fra seg i dag, er et godt og solid grunnlag som forklarer tydelig intensjonen i loven. Det er egentlig ganske sjelden at det står så rett fram – at her er intensjonen at ingen skal få det verre. Så hvis noen i rettsinstansene får lyst til det, så står det svart på hvitt at det ikke er Stortingets intensjon. Så er vi jo ikke helt i mål heller, og derfor er jeg veldig glad for at Stortinget nå er enige om at man etter en stund skal evaluere og se hvordan dette går. Da ber jeg spesielt dere som er ute i førstelinja, om å si fra til oss om ting som ikke fungerer. Til slutt vil jeg rette en spesiell takk til alle arbeidsfolk og pårørende som har stått fram med sterke og vanskelige saker. Det er dessverre sånn i denne verden at det ofte trengs oppmerksomhet om et problem for at det skal komme høyt nok på dagsordenen til at problemet blir løst. Og da er det noen som må gjøre det som er litt vanskelig, å snakke om ganske personlige ting. Jeg vet også at reaksjonene man kan få på det i kommentarfelt og andre steder av og til kan være ganske ubehagelige, men vi er så avhengig av at folk likevel gjør det. Så tusen takk til alle dem – og send gjerne takken videre til dem som fortjener den. Jeg er veldig stolt over at dette skal vedtas, og siden jeg ikke kan vente til det, har jeg tenkt å ikke bruke opp taletiden min heller.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat