Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 12. jun 2026

Morten Sandanger
Morten Sandanger
Arbeiderpartiet·Rogaland

SakInnstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Endringer i folketrygdloven (utvidet arbeidsulykkesbegrep og tydeliggjøring av bevisbyrden) (Innst. 443 L (2025–2026), jf. Prop. 93 L (2025–2026))

Innlegget

Det er en gledens dag når vi står her i dag og skal vedta en ny lov om yrkesskade. Jeg er glad for at Arbeiderpartiet har levert på dette. Jeg vil spesielt takke representanten Viljugrein, som har gått i bresjen for dette på Stortinget. Å enstemmig vedta en så viktig lov viser at dette er et stort steg for arbeidstakernes rettigheter. Jeg er glad for at vi nå presiserer regelverket slik at vi ikke trenger en masse forskjellige særlover for masse forskjellige yrkesgrupper. Nå legges det fram ett yrkesskaderegelverk som omfatter alle. Dette er en stor seier for fagbevegelsen. Jeg vil spesielt gratulere Fagforbundet og Norsk Sykepleierforbund, som har kjempet lenge for dette regelverket. Arbeiderpartiet er på lag med arbeidsfolk, men problemet er bare at Høyre og FrP skaper masse unødvendig tvil om hva dette nye regelverket betyr. Når de har et forslag om enkelte arbeidsgrupper som åpenbart allerede er omfattet av regelverket, er dette et forsøk på billig partipolitikk eller godhetsposering. Det har blitt gitt tydelig beskjed om – både fra fagbevegelsen og fra Forsvarsdepartementet – at det ikke er nødvendig med en ny særlov. Dette ble uttrykkelig slått fast i statsrådens svar på det skriftlige spørsmålet denne uken, og jeg vil gjøre det samme som representanten Lien gjorde, og sitere fra dette svaret. Jeg ber om at representanter fra Høyre og FrP hører godt etter. «Regjeringens forslag til nytt arbeidsulykkesbegrep i Prop. 93 L (2025-2026) vil ta opp i seg den type skader som i dag faller utenfor arbeidsulykkesbegrepet fordi de er et utslag av en risiko som er typisk for arbeidet. Forslaget vil derfor etter Forsvarsdepartementets vurdering sikre at en skade som har oppstått som følge av en risiko som er typisk for trening, øvelse eller operativ virksomhet i Forsvaret vil falle inn under arbeidsulykkebegrepet.» Jeg begynner å lure på om Høyre og FrP har et tillitsproblem overfor hele Forsvarsdepartementet og ikke tror på fagfolkenes vurdering, eller om dette er et kunnskapsproblem rundt hva proposisjonen som vi skal vedta i dag, inneholder. Det virker ganske enkelt og greit for min del. Svaret fra departementet sier svart på hvitt at denne proposisjonen også gjelder forsvarsfolk under øvelse. Jeg gleder meg til denne loven blir vedtatt, og til at alle arbeidsfolk får et regelverk som gjelder hele arbeidslivet.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat