Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 12. jun 2026

SakInnstilling fra næringskomiteen om Endringer i lov om tilskudd til sysselsetting av arbeidstakere til sjøs (Innst. 439 L (2025–2026), jf. Prop. 84 L (2025–2026))
Innlegget
Rune Støstad (A) [12:23:14] (komiteens leder): Norge er et lite land i folketall, men en stor maritim nasjon. Vi forvalter enorme havområder, er en ledende skipsfartsnasjon, en stor energinasjon og en av verdens mest eksportavhengige økonomier. Da er vi avhengige av at varer, energi og folk kan fraktes trygt til sjøs. Tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk – eller nettolønnsordningen, som den òg kalles – er et svært viktig rammeverk for den næringen. Den gjør det fordelaktig for norskregistrerte skip å ansette norske sjøfolk. På den måten kan vi opprettholde norsk maritim kompetanse, rekruttering av sjøfolk, verdiskaping langs kysten og vår nasjonale beredskap. Når vi nå skal få notifisert ordningen for ti nye år, må vi gjøre det i tråd med EØS-forpliktelsene våre. Vi har en EØS-avtale som er avgjørende for at norsk næringsliv skal ha et marked å eksportere til, og med det følger det en rekke regler som særlig knytter seg til statsstøtte. Det må likevel ikke gå på bekostning av den nasjonale beredskapen som vår maritime næring tross alt er en avgjørende del av. Derfor har næringskomiteen vært opptatt av at denne saken ikke skal handle om bare EØS-regelverk og statsstøtte; den må også handle om beredskap, sikkerhet og nasjonale interesser. Jeg er glad for at komiteen har samlet seg til tydelige signaler om videre behandling. Målet er klart: Vi skal gjøre det vi kan for å videreføre dagens ordning, og vi skal legge vekt på beredskap, sikkerhet og maritim kompetanse i den videre dialogen med ESA, slik som statsråden refererte til. Norsk flagg, norske sjøfolk og norsk maritim kompetanse skal ikke svekkes som følge av den videre prosessen. Helt til slutt: Jeg vil takke alle partiene i komiteen for et veldig godt samarbeid og saksordføreren for et godt arbeid. Jeg er veldig glad for fleksibiliteten som komiteen har vist, slik at vi kunne bruke den ekstra tiden vi trengte for å få landet saken før sommaren. Samtidig vil jeg gi regjeringen honnør for å ha lyttet til innspillene som har kommet fra næringen og fra Stortinget, og jeg vil spesielt takke statsråden for en god jobb både i forkant av at saken kom til Stortinget, og i dialogen med Stortinget underveis i prosessen. Ikke minst vil jeg takke partene i arbeidslivet og den partssammensatte arbeidsgruppen. De har bidratt med tung kompetanse, viktige innspill og et konstruktivt bidrag og samarbeid i en krevende sak.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat