Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 12. jun 2026

Ruth Mariann Hop
Ruth Mariann Hop
Arbeiderpartiet·Rogaland

SakInnstilling fra næringskomiteen om Endringer i lov om tilskudd til sysselsetting av arbeidstakere til sjøs (Innst. 439 L (2025–2026), jf. Prop. 84 L (2025–2026))

Innlegget

Denne saken har skapt et utrolig stort engasjement. Jeg vil takke komiteen, høringsinstansene og den partssammensatte arbeidsgruppen for et konstruktivt samarbeid, som har gjort at vi nå kan lande et enstemmig vedtak. Det har vært helt avgjørende for å nå vårt felles mål: å sikre tilskuddsordningen for arbeidstakere til sjøs. Saken handler om behovet for en lovendring som er begrunnet i behovet for samsvar med Europakommisjonens praksis for statsstøtte. Arbeiderpartiet vet at EØS-avtalen er viktig for norske bedrifter, men den forplikter en også til å følge noen sett med regler. Derfor er det nødvendig å endre loven, men vi skal jobbe med forskriften. ESA-godkjenningen varte i ti år fra 2016. Denne fristen har statsråden klart å forlenge med ett år, noe som gir oss tid til å finne en løsning tilpasset norske forhold. Et samlet storting og en samlet næring ønsker å bevare tilskuddsordningen som sikrer norske sjøfolks konkurransekraft og attraktivitet i NIS og NOR. Endringsforslaget skapte uro. Uroen bunner i bekymringen for at en svekkelse kan føre til en utvanning av ordningen, utflagging og færre norske sjøfolk. Dermed står både kompetanse, aktivitet og vår posisjon som ledende maritim nasjon i fare. Dette sikrer ikke at ingen norske skip kommer til å flagge ut, det kan det være andre grunner til at noen velger å gjøre, men en samlet komité og statsråden mener at det ikke skal være denne ordningen det skal stå på. Norge er en stolt sjøfartsnasjon med en lang kyst og sterke maritime tradisjoner. Som øyboer med hav på alle kanter vet jeg at uten kompetanse risikerer vi å miste denne posisjonen. Mister vi folk og skip, truer det også beredskapen. Beredskap er viktigere enn noen gang i en urolig verden, og nettopp beredskap er særlig vektlagt i forslagene fra komiteen. Historien har vist oss flere ganger at Norge trenger sterk beredskap i en sterk norsk flåte. Tilskuddsordningens forløper startet som en refusjonsordning i 1993, med Brundtland. Tidlig på 2000-tallet ble den utviklet til dagens ordning, som er støttet av omtrent alle partier. Dette viser en gradvis politisk erkjennelse av behovet for konkurransedyktige vilkår ved hjelp av støtte fra den norske stat. Vedtakene vi gjør i dag, viser at et samlet storting står fast ved denne erkjennelsen. Vi skal fortsette å kjempe for norske sjøfolk og norsk flagg. Det ønsker også regjeringen, og nå vet vi at statsråden, sammen med arbeidsgruppen, kommer til å videreføre dialogen med ESA for å arbeide for å videreføre en ordning tilsvarende dagens, i ti nye år – av hensyn til sikkerhet, nasjonal beredskap, forsyning og kompetanse. Vi støtter tilrådingen.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat