Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 12. jun 2026

Tellef Inge Mørland
Tellef Inge Mørland
Arbeiderpartiet·Aust-Agder

SakInnstilling fra utenriks- og forsvarskomiteen om Forsvarsløftet – Økte rammer og prioriteringer i Langtidsplanen for forsvarssektoren (Innst. 440 S (2025–2026), jf. Prop. 68 S (2025–2026))

Innlegget

I en krevende tid er jeg veldig glad for at Stortinget samlet kan gå inn for en langtidsplan for Forsvaret som også medfører en betydelig satsing på Agder. Spenningen er naturlig nok størst i nord, men det er betydningsfullt at hele landet blir sett. Det er viktig for Forsvarets legitimitet i en tid der vi satser på Forsvaret på bekostning av mange andre områder i samfunnet vårt. Men hvis noe først skulle skje, blir det aldri helt slik man hadde trodd. Det betyr at det nå er viktig at vi har en beredskap i hele landet. Fram til Arbeiderparti–Senterparti-regjeringen la fram sin langtidsplan i forrige stortingsperiode, så det ut til at Agder skulle bli stående uten egen forsvarsaktivitet. Men i Fædrelandsvennen den 15. mars 2024 kunne man se statsministeren og under overskriften lese følgende: «Regjeringen sikrer fortsatt militær tilstedeværelse på Kjevik.» Da kom nyheten om at Forsvarets befalsskole skulle legges til Agder, en flytting som i disse dager er gjennomført. Det betyr ca. 50 ansatte og 360 befalsskoleelever i året. Også Heimevernet skulle reetableres med eget HV-distrikt på Agder, HV-07. Dette har blitt svært godt tatt imot i landsdelen min. I forbindelse med fjorårets revidert nasjonalbudsjett ble Arbeiderpartiet, Senterpartiet og SV enige om å legge inn midler til en forsering av dette arbeidet med reetablering av HV-07. Det har derfor allerede skjedd en opptrapping i den forbindelse, men samtidig må vi være ærlig å si at det har vært uklart hvordan disse midlene til forsering skulle finansieres framover. Derfor er jeg nå veldig godt fornøyd med at en samlet utenriks- og forsvarskomité har sagt at etablering av HV-07 skal framskyndes med ansettelse av resterende ledere og støttefunksjoner i 2027, og at det skal være operativt i 2028. Det er òg særdeles viktig at det nå settes av egne midler til dette – 30 mill. kr totalt. Samtidig vil jeg også peke på at Agder bidrar betydelig inn i forsvarsindustrien vår. Når vi bruker så mye penger på opprustning, er det viktig at det gir kompetanse og arbeidsplasser tilbake til Agder og Norge. Kjøp av britiske fregatter skapte jubel på Agder og hos Umoe Mandal. 50 årsverk i fem–seks år har en enorm betydning i Lindesnes-regionen, og er et godt eksempel på at de investeringene vi gjør i sektoren, gir både penger, kompetanse og arbeidsplasser tilbake til Norge. Et annet eksempel er Kitron i Arendal – nesten 600 private arbeidsplasser har en enorm betydning for den regionen. Nylig sendte de ut invitasjon til åpning av de nye fasilitetene, med seremoni, takket være nye oppdrag i forsvarssektoren. Agder er nå tilbake på forsvarskartet takket være regjeringen og Stortingets satsing. Det er bra for Agder, men òg for hele Norges forsvarsevne.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat