Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 15. jun 2026

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Guri Melby, Abid Raja og Grunde Almeland om bedre togtilbud og gjenåpning av togstrekninger på Østlandet (Innst. 358 S (2025–2026), jf. Dokument 8:282 S (2025–2026))
Innlegget
Ingen må være i tvil om at det også for Høyre er svært viktig at vi har et best mulig togtilbud, ikke bare på Østlandet, men i hele Jernbane-Norge. Sånn sett peker jo Venstres forslag på noe vesentlig. De ønsker å bruke eksisterende jernbanelinjer og benytte dem bedre. Allikevel mener Høyre at vi ikke kan vedta de forslagene som Venstre har, slik de foreligger i dag. Det er ikke opp til et representantforslag å endre på investeringer og prioriteringer. Det legger Høyre heller til NTP. Jeg har også lyst til å nevne den gjenåpningen av persontrafikken som de også ber om. Der har det kommet et meget kritisk innlegg fra banevokterne som jobber på Ringeriksbanen. Det har jeg sagt tidligere til banevokterne også. Skal vi få et bedre tilbud i vår del av Jernbane-Norge, må vi ha samlede miljøer. Det nytter ikke at noen kjemper for sine veisnutter eller banesnutter, som jeg ikke skal kalle det. Vi må ha et samlet tilbud. Jeg skjønner godt at de som bor langs strekningen, gjerne skulle hatt mer tog. Men som sagt: Vi ønsker at det skal behandles i kommende NTP. Så til forslaget om gods inn mot Gardermoen. Ja, så absolutt. Vi ønsker jo at det skal være mer gods fra vei til bane, og hvis vi ikke kan benytte den strekningen som allerede ligger der i dag, er vi enige i at den bør oppgraderes og tas i bruk, for det er jo ganske besnærende at vi sender tog til Alnabru med gods, laster det over på lastebil og kjører det til Gardermoen når det allerede ligger linjer inn der. Men som sagt: Disse må det investeres i. De må oppgraderes, og det koster penger. Derfor gir vi i våre forslag en henstilling om at også dette tas med i neste NTP. På den bakgrunn tar jeg opp de forslag som Høyre har fremmet.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat