Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 15. jun 2026

Anne Lise Gjerstad Fredlund
Anne Lise Gjerstad Fredlund
Sosialistisk Venstreparti·Oppland

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Rune Midtun, Bård Hoksrud, May Helen Hetland Ervik, Trond Helleland, Aleksander Stokkebø, Jonas Andersen Sayed og Jørgen H. Kristiansen om salg av Haugesund Lufthavn Karmøy (Innst. 357 S (2025–2026), jf. Dokument 8:284 S (2025–2026))

Innlegget

Jeg synes denne saken er litt spesiell, for den handler egentlig bare om en flyplass i en litt krevende situasjon. Det svaret noen tilbyr, er rett og slett et rent salg, og det er jo et ganske stort hopp. Bakgrunnen er allikevel reell. Haugesund Lufthavn Karmøy har vært en pilot for en alternativ modell der staten eier infrastrukturen, mens andre står for driften. Også SV ser at denne modellen har hatt gode sider, men at den også viser seg svært sårbar, og driften er nå åpenbart i en krevende situasjon. Spørsmålet er hva vi gjør med det. Flertallets tilråding er tydelig: Stortinget skal legge til rette for salg. SV mener det er feil svar. Flyplasser er nemlig ikke hvilken som helst virksomhet. De er en del av kritisk infrastruktur. De handler om beredskap, tilgjengelighet og om å binde landet sammen. Derfor har vi i Norge valgt en modell med statlig eierskap gjennom Avinor, der lønnsomme flyplasser bidrar til å finansiere dem som ikke går rundt. I SV-sammenheng kan vi egentlig kalle det en god solidarisk praksis. Det er nemlig det som sikrer et flytilbud i hele landet. Hvis vi begynner å selge enkeltflyplasser, mener SV vi rokker ved denne modellen. SV kommer derfor til å stemme mot tilrådingen. Vi er imot å åpne for salg av Haugesund Lufthavn Karmøy, men det er også viktig å være tydelig på dette: Selv om flertallets forslag og Senterpartiets forslag peker i retning av salg, er det en viktig forskjell mellom disse. Senterpartiet stiller klare krav om sikkerhet, om beredskap, om offentlig eierskap og om at staten i realiteten skal ha en sikkerhetsventil dersom dette ikke virker. SV deler mange av disse bekymringene. Derfor støtter vi likevel subsidiært deres forslag. Hovedpoenget vårt vil uansett stå fast: Dette er ikke først og fremst en sak om hvordan vi selger en flyplass på en best mulig måte. For oss er det egentlig en sak om vi i det hele tatt bør gjøre det. SV mener at svaret på utfordringene i denne saken ikke er privatisering, men å ta større offentlig ansvar for å sikre drift og utvikling. Det burde handle om mer enn økonomi. Det burde handle om hvilken rolle fellesskapet skal ha i å sikre infrastrukturen i hele landet. Der mener SV at svaret fortsatt skal være klart: Den rollen skal være sterk – svært sterk. Subsidiært støtter vi Senterpartiets forslag fordi vi ser at de kravene som ligger der, kan bidra i sammenhengen.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat