Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 15. jun 2026

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Guri Melby, Abid Raja og Grunde Almeland om bedre togtilbud og gjenåpning av togstrekninger på Østlandet (Innst. 358 S (2025–2026), jf. Dokument 8:282 S (2025–2026))
Innlegget
Anniken Refseth (A) [11:10:54] (ordfører for saken): Vi behandler i dag representantforslag fra Venstre om å gjenåpne to togstrekninger. Jeg viser til svarbrevet fra statsråden og til høringssvarene, og jeg går så ut fra at de ulike partiene redegjør for sine synspunkter. På vegne av Arbeiderpartiet vil jeg si at det ikke skal være tvil om at Arbeiderpartiet gleder seg over at flere ønsker å kjøre med tog i Norge. Det er positivt for miljøet, og for hverdagsreisene våre er det også helt avgjørende for å kunne frakte folk inn og ut av de store byene våre. Videre mener vi at det må legges til rette for at flere skal kunne reise med tog i hverdagen sin. Samtidig vet vi også at den norske jernbanen står overfor flere utfordringer i tiden framover, og derfor vil det være viktig å prioritere drift, vedlikehold og fornying framfor de store jernbaneprosjektene. Over til første forslag i representantforslaget, som lyder: «Stortinget ber regjeringen prioritere aktuelle investeringer og utvidelse av togtilbudet på Hovedbanen, inkludert å gjøre en ny vurdering av gjenåpning av strekningen Eidsvoll–Dal for persontrafikk.» Behovet gjelder hovedsakelig rushtid. Forslaget medfører høye investeringskostnader, bl.a. for krysningsspor og vendekapasitet, samt systembegrensninger som krever ytterligere tiltak. Trafikkgrunnlaget er svakt, og tidligere utredninger anbefalte ikke å gjenåpne. Kapasitetsproblemer i oslokjernen og flere avganger inn mot Oslo vil kunne gi forsinkelser og svekke punktligheten. Framover må vi jobbe for å få på plass en god infrastruktur og nytt materiell før vi åpner opp allerede godt vurderte jernbanestrekninger som ikke har kundegrunnlag. Det vil være å prioritere i feil rekkefølge. Over til forslag nr. 2: «Stortinget ber regjeringen utrede gjenåpning av togstrekningen mellom Hokksund og Roa for persontransport, på bakgrunn av mulighetsstudien Togring Viken Vest.» Her viser jeg til statsrådens detaljerte svar og påpeker at resultatet av mulighetsstudien viser til svak etterspørsel, kapasitetsbindinger på enkeltspor og krevende forhold for godstogene på Alnabru. Dette fører til større investeringsspørsmål som oppgraderinger av enkeltstasjoner og vil kreve mer materiell, noe som er krevende i den sårbare materiellsituasjonen vi er i nå. Arbeiderpartiet mener, som flere av de andre partiene her, at forslagene heller bør vurderes i forbindelse med behandling av neste Nasjonal transportplan.
(Innlegg er under arbeid)
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat