Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 15. jun 2026

Anniken Refseth
Anniken Refseth
Arbeiderpartiet·Sør-Trøndelag

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Guri Melby, Abid Raja og Grunde Almeland om bedre togtilbud og gjenåpning av togstrekninger på Østlandet (Innst. 358 S (2025–2026), jf. Dokument 8:282 S (2025–2026))

Innlegget

Denne debatten går langt utover dagens sak, men FrP prøver nå å ta til orde for å være jernbanens fremste venn. Jernbanereformen har vist oss at dette absolutt ikke er sant. Arbeiderpartiet er i full gang med å rydde opp etter denne reformen. Vi skal fylle på med tog, og vi skal sørge for god infrastruktur framover. Det er det viktigste vi kan gjøre. Så registrerer jeg at vi har mange gode ambisjoner i denne salen. Det varmer et jernbanehjerte, og som tidligere nevnt gleder det jo Arbeiderpartiet at flere vil ta toget. Det er viktig nå å gjenreise tilliten og sørge for at toget kommer som lovet. Det hører jeg flere her i salen påpeker, og det lover godt for videre prioriteringer og jernbanen framover. Jeg gleder meg til det.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat