Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 15. jun 2026

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Guri Melby, Abid Raja og Grunde Almeland om bedre togtilbud og gjenåpning av togstrekninger på Østlandet (Innst. 358 S (2025–2026), jf. Dokument 8:282 S (2025–2026))
Innlegget
Vi har allerede brukt store ressurser på jernbaneinfrastruktur, og vi kommer fortsatt til å gjøre det. Da må ambisjonen faktisk være at den blir brukt, og at den gir mest mulig igjen for folk og næringsliv. Langs de banestrekningene som vi snakker om, bor det mange mennesker som trenger gode transporttilbud. Det finnes bedrifter som vokser, investerer og skaper arbeidsplasser. Da er det naturlig å se på om jernbanen kan spille en større rolle enn det den faktisk gjør i dag. Fremskrittspartiet mener vi må gå fra utredning og vente-og-se til mer handling. Derfor fremmer vi også egne forslag i denne saken. For det første mener vi at strekningen Eidsvoll–Dal på Hovedbanen må åpnes for persontrafikk. Dette er eksisterende infrastruktur i et område som har hatt stor vekst, og da må vi bruke det vi allerede har, på en smartere måte for at folk skal kunne benytte det. For det andre foreslår vi å oppgradere og åpne sidesporet fra Hovedbanen ved Hauerseter inn til Oslo lufthavn Gardermoen for godstransport. Det handler om å legge bedre til rette for næringslivet, avlaste veinettet og bruke jernbanen der den faktisk kan gjøre en praktisk jobb. For det tredje peker vi også på merknadene våre om Roa og Hokksund. Dette er en strekning som kan være interessant med tanke på både kapasitet, beredskap, gods og mulighetene til å avlaste andre deler av jernbanenettet. Men da må det vurderes skikkelig og med mål om å finne ut om det faktisk kan gi den nytten som både folk, næringsliv og togtilbudet på Østlandet trenger. Jeg må også si at det er ikke nok å peke på nye togstrekninger og nye utredninger hvis togene folk allerede bruker, ikke fungerer. Der er det jo bare å se for eksempel på Vestfoldbanen. Der har pendlerne i lang tid opplevd forsinkelser, innstillinger, stappfulle tog og en hverdag der folk rett og slett ikke kan stole på at togene kommer når de skal. Når folk står som sild i tønne om morgenen, når passasjerene ikke kommer seg på toget, og når folk opplever det som utrygt, er det et stort tillitsproblem. Det er akkurat dét som har blitt kjernen i norsk jernbanepolitikk nå, for folk er usikre på om de faktisk kan stole på toget og at toget kommer når det skal. Det hjelper lite med flotte festtaler om grønn transport hvis hverdagen for pendlerne fortsatt er fulle tog, forsinkelser og alternativ transport. Alternativ transport er jo ikke det passasjerene har bestilt. De har faktisk kjøpt billett til et tog som skal gå. Fremskrittspartiet mener derfor at vi må prioritere smartere, vi må ta bedre vare på det vi har, vi må få punktlighet, kapasitet og vedlikehold på plass, og vi må bruke eksisterende infrastruktur der det faktisk gir mening. Vi kommer ikke til å støtte Venstres forslag slik de foreligger nå, men vi mener saken peker på noe viktig. Jernbanen må være et praktisk tilbud for folk flest, ikke bare symbolpolitikk. For Fremskrittspartiet handler om det trygghet i hverdagen, forutsigbarhet for pendlere og sunn fornuft i samferdselspolitikken, og jeg vil ta opp Fremskrittspartiets forslag i saken.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat