Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 15. jun 2026

Bård Hoksrud
Bård Hoksrud
Fremskrittspartiet·Telemark

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Guri Melby, Abid Raja og Grunde Almeland om bedre togtilbud og gjenåpning av togstrekninger på Østlandet (Innst. 358 S (2025–2026), jf. Dokument 8:282 S (2025–2026))

Innlegget

Jeg registrerer at statsråden ikke vil snakke om alle de jernbanestrekningene der det er skapt veldig stor usikkerhet nå. Men siden vi diskuterer jernbane, og statsråden har drevet litt gjemsel med media i Vestfold og Telemark, som har ønsket å utfordre statsråden på Vestfoldbanen og alle utfordringene som er der, tillater jeg meg likevel å stille spørsmål om det, for folk i Vestfold og Telemark ønsker å ha tog som faktisk går, og at de faktisk får plass på togene. Jeg ser at man nå har sagt fra Vy at man skal hente tog i Østfold, og spørsmålet er: Betyr det at man skal få et enda dårligere tilbud i Østfold fordi man bare flytter problemene rundt, eller kan statsråden nå garantere at kapasiteten på Vestfoldbanen i morgenrushet blir sånn at det nå blir ti vogner og ikke fem, som man har opplevd i store deler av rushtiden i Vestfold, med overfylte tog der folk har besvimt? Svaret til Vy er at det kanskje er bakenforliggende grunner eller underliggende sykdommer. Jeg synes det er en spesiell tilnærming fra et av selskapene som staten har ansvar for.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat