Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 15. jun 2026

Bård Hoksrud
Bård Hoksrud
Fremskrittspartiet·Telemark

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Guri Melby, Abid Raja og Grunde Almeland om bedre togtilbud og gjenåpning av togstrekninger på Østlandet (Innst. 358 S (2025–2026), jf. Dokument 8:282 S (2025–2026))

Innlegget

Jeg registrerer at statsråden ikke ville svare om disse togstrekningene – det er stor usikkerhet med tanke på når man faktisk kommer til å gjøre noe, eller ikke gjøre noe, hvilke prosjekter som blir utsatt og hvilke som blir noe av. Det er interessant at statsråden velger ikke å bruke muligheten i replikkordskiftet til å svare på noe så viktig. Så er det morsomt å høre på SVs representant på denne talerstolen, som sier at FrPs forslag gir for enkle svar – det enkle svaret er at vi må være tydelige på om vi skal gjøre noe eller ikke. Men de stemmer for Høyres forslag, som er å vente til Nasjonal transportplan. Jeg skjønner det jo, for alvoret har kanskje gått opp for dem nå når de sitter og skal forhandle med regjeringen, og de ikke får gjennomslag for nettopp å sørge for mer kapasitet og mer bruk av jernbanen i denne regjeringen. Og så til Venstre: Jeg er veldig glad for at Venstre vil støtte forslag nr. 1. Men jeg skjønner ikke hvorfor Venstre ikke støtter forslag nr. 2, men går for forslag nr. 4, som er å vente til Nasjonal transportplan kommer i 2028 og vedtas våren eller sommeren 2028, istedenfor faktisk å handle og være tydelige på at de vil noe. Jeg trodde at når man fremmer et representantforslag, så vil man noe og ikke vente til behandlingen av Nasjonal transportplan, men sånn er det tydeligvis. Rødt vil gjerne ha mer folk på toget, og det er kjempebra. Det er vi helt enige om at er bra. Da burde de virkelig støtte de forslagene som ligger her for å gjøre det. Jeg mener representanten Tom Staahle har argumentert veldig godt for hvorfor man burde støtte Fremskrittspartiets forslag om å ta i bruk bl.a. godsbiten inn til flyplassen. Men nei, det må vi vente på, og det må vi se på. Så er det morsomt at statsråden sier at flere og flere bruker togene. Ja, det betyr kanskje at det var fornuftig å gjøre noen grep, som den forrige regjeringen gjorde, nettopp fordi man ville sørge for mer kapasitet – vi har fått litt konkurranse på sporene. Det er ikke tvil om at alle er enige om at det som skjer på Sørlandsbanen er veldig synd, men det er jo ikke bare fordi det er en annen aktør som leverer – det er de forutsetningene den aktøren har for å klare å levere. Infrastrukturen er sliten og togsettene er slitne og overmodne og skulle vært oppgradert. Når Rødts forslag er å si at Vy skal overta umiddelbart, skjønner jeg godt at Vy ikke ønsker det, for de ser jo alle utfordringene det vil medføre hvis de skulle overta dette. Det viser at det vi gjorde, var fornuftig. Og så er det ting som må gjøres enda mer og bedre, og der er Fremskrittspartiet tydelig og klar: Ikke bare utsett, vær med og handle, folkens!

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat

Bård Hoksrud (Fremskrittspartiet) — Innlegg · 15. jun 2026 — OverStortinget