Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 15. jun 2026

Bård Hoksrud
Bård Hoksrud
Fremskrittspartiet·Telemark

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Rune Midtun, Bård Hoksrud, May Helen Hetland Ervik, Trond Helleland, Aleksander Stokkebø, Jonas Andersen Sayed og Jørgen H. Kristiansen om salg av Haugesund Lufthavn Karmøy (Innst. 357 S (2025–2026), jf. Dokument 8:284 S (2025–2026))

Innlegget

Jeg skjønte at Senterpartiet syntes det var å prøve seg på en frekkis da jeg svarte opp. Dette handler ikke om å prøve seg på en frekkis. Det handler om å finne ut hva det er som faktisk ligger i forslaget fra Senterpartiet. Det er jo interessant å se. Jeg synes nesten det har vært en svaledans fra det ene ytterpunktet til det andre. Spesielt var replikkordskiftet veldig, veldig nyttig for å finne ut hva det egentlig er som ligger der. Representanten sier at man ikke kunne støtte det ene forslaget fordi det var så mange punkter som ikke var med. Jeg registrerer at de i punkt to også tar opp veldig mye av det som ligger i Senterpartiets forslag. Det er noe som gjelder klausuler om eiendommer, og så gjelder det at man nå har avklart om Avinors rammebetingelser er samme rammebetingelsene for de private som eventuelt skulle kjøpe opp. Det åpner jo for litt mer enn gokartbaner – som det ikke blir noe av – men det betyr også at det er flere andre muligheter. Jeg synes det er litt rart, når det gjelder å belaste Avinors budsjetter med ganske mye penger hvert eneste år om de skal overta. Her er det en mulighet for å sikre at det blir flyplass, for man er tydelig på at man ønsker at det skal være det. At det er private som kan få muligheten til å drive det, synes jeg er veldig bra. Vi er fortsatt litt i tenkeboksen, men vi skal vurdere når vi skal votere etterpå, om vi kommer til å støtte forslaget eller ikke. Vi heller nok mot at vi kommer til å støtte det. Så må saksordføreren gjerne si at dette er ting han har gitt uttrykk for, men dette forslaget kom altså sent i går kveld. Det gir lite rom for en skikkelig, grundig og god behandling i partiene, men det er sånn det er. Det er mulig å komme med løse forslag, og det er helt innenfor, men da betyr det også kanskje at noen trenger litt mer tid til å vurdere hva man skal gjøre. Nå ser det uansett ut som at det blir et stort flertall for forslaget, sånn som partiene har gitt uttrykk for her på talerstolen.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat

Bård Hoksrud (Fremskrittspartiet) — Innlegg · 15. jun 2026 — OverStortinget