Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 15. jun 2026

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Rune Midtun, Bård Hoksrud, May Helen Hetland Ervik, Trond Helleland, Aleksander Stokkebø, Jonas Andersen Sayed og Jørgen H. Kristiansen om salg av Haugesund Lufthavn Karmøy (Innst. 357 S (2025–2026), jf. Dokument 8:284 S (2025–2026))
Innlegget
Vi får starte med grønn soloppgang – det har jeg ikke sett før, så det kunne ha vært spennende. Med bakgrunn i svaret fra statsråden som egentlig er imot alt dette, har det tydeligvis vært snekret på bakrommet mellom regjeringspartiet Arbeiderpartiet i Stortinget og Senterpartiet. Statsråden sier at i 2013 var det en topp, og han sier også at siden det har det gått nedover. Det kunne ha vært interessant å høre hva statsråden tenker rundt at Avinor skulle få en ekstra regning, for det vil også være konsekvensen hvis man skal ta dette tilbake til Avinor. Nå er det andre som tar deler av den regningen, og vi vet at med de store utfordringene Avinor sliter med, er det ikke sikkert at det er noen god løsning. Dette er viktig for regionen. Det betyr enormt mye. Det handler om å få folk trygt og sikkert fram og tilbake dit de skal, på en god måte. Da er det spesielt å oppleve at man i trettende time, bare noen timer før vi skal behandle saken i Stortinget i dag, kommer med et forslag hvor det ligger ganske mange begrensninger inne som statsråden ikke helt vil vite hvordan han har tenkt å forholde seg til – han skal forholde seg til det når vedtaket er fattet. For Fremskrittspartiet er det ganske viktig å vite hva det egentlig er vi må akseptere eller ikke akseptere. Til Senterpartiet, som jeg har sett at skal ha ordet etterpå: Man bør begynne å svare på hva det betyr hvis man har bare 34,99 pst. støtte hos kommune – betyr det da at man ikke skal selge, og at det er Avinor som skal overta? Den klausulen om eiendommene hadde det også vært interessant om Senterpartiet fortalte om – hva er det man kan få lov til å ha der, og hva kan man ikke få lov til å ha der? Det med gokartbane på flystripa, det skjønner jeg, men det kunne hende at man kunne ha en gokartbane i tilknytning til arealene på flyplassen fordi man ville sett at det ga potensial for inntekter til det selskapet som overtar her. Jeg begynner jo litt å lure på om man egentlig gjerne skulle ha sett at man ikke fikk flertall for dette. Nå lager man til og med et nytt forslag og har med det som er forslag til vedtak I i innstillingen – det er altså helt identisk, men man legger det inn i det nye forslaget. Man kunne bare ha stemt for det, for det er helt for seg selv, og fortsatt med resten som et eget forslag. Det kunne ha vært morsomt å utfordre Senterpartiet på om det er sånn, for dette er ting Fremskrittspartiet er veldig kritisk til. Er det sånn at Senterpartiet og Arbeiderpartiet vil akseptere at vi kan ta avstemning punktvis, sånn at Fremskrittspartiet kan få lov til å stemme mot det vi er mot, og for det vi er for, i det forslaget som ligger der? Det håper jeg Senterpartiet kan svare på, for det kan det hende at man kan få flertall. Hvis ikke viser det vel bare at Senterpartiet helst skulle ha sett at man ikke støtter det. Fremskrittspartiet har foreløpig ikke tatt stilling til om vi kommer til å støtte det forslaget som er kommet fra Senterpartiet, eller ikke, men det skal vi høre hva Senterpartiet nå svarer til, og så får vi se hva vi kommer til å støtte.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat