Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 15. jun 2026

SakInnstilling fra næringskomiteen om Endringer i statsbudsjettet 2026 under Landbruks- og matdepartementet (Reindriftsavtalen 2026/2027) (Innst. 442 S (2025–2026), jf. Prop. 92 S (2025–2026))
Innlegget
Representanten Pollestad forsøker å skape et poeng om at man kun støtter forhandlingsretten ved å støtte en avtale, enten det er reindriftsavtale eller jordbruksavtale. Det er fullstendig feil. Man støtter ikke en avtale som innehar elementer som man som parti ikke støtter. Det handler ikke om at man da samtidig ikke støtter forhandlingsretten. Det er to vesentlig forskjellige ting. Det vet Pollestad også, men det var vel et enkelt forsøk på å finte ut oss andre. Høyre støtter reindriftsavtalen, og vi mener den er et viktig redskap for å nå målene innenfor reindriftspolitikken. Reindrift har lange tradisjoner og er en viktig del av næring og befolkning i store deler av Norge. Hovedprioriteringene for avtalen er økt lønnsomhet og produksjon, et reintall som er tilpasset beitegrunnlaget for direkte tilskudd, klimatilpasning og beredskap og ivaretakelse av reindriftens arealer. Dette er alle gode og viktige målsettinger, men det er grunn til å spørre om avtalen de siste årene har bidratt til å bevege oss tydelig i retning av å nå disse målene. Vi støtter reindriftsavtalen likevel. Reindriftsavtalen har mer enn doblet seg i antall kroner i løpet av noen få år, uten at resultatene og beveget seg like tydelig. Det er grunn til å merke seg at en stadig større andel av reindriftens inntekt kommer fra staten på en eller annen måte. Det bør være et mål at reindriften i større grad har inntekt fra hva de faktisk produserer. Det må lønne seg å slakte og selge rein, ikke at det skal være spesielt mange av dem. I perioden fra 1970 til 2019 ble antall dyr omtrent fordoblet. Det går hardt ut over beitegrunnlaget. Det er positivt at avtalens hovedprioriteringer peker på økt lønnsomhet i produksjon samt et reintall som er tilpasset beitegrunnlaget, men det gjenspeiles dessverre i liten grad i den inngåtte avtalen. Vi ser at utviklingen i stor grad går i motsatt retning. Vi i Høyre mener at tilskuddsordningene som styrker økt produksjon og produksjonsbaserte inntekter, må prioriteres i større grad enn denne avtalen legger opp til. Reindriftsavtalen må være innrettet slik at det er et rimelig forhold mellom antall rein og beiteressursene. I enkelte områder er det et stort press på jorden dyrene skal leve av. Det fører noen steder til konflikt mellom reineiere og bønder som forsøker å drifte med ordinært jordbruk. Jeg håper neste års reindriftsavtale i større grad gjenspeiler dette. Høyre vil stemme for Fremskrittspartiets forslag nr. 5, så er det nevnt.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat