Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 15. jun 2026

Grunde Almeland
Grunde Almeland
Venstre·Oslo

SakRedegjørelse av forsvarsministeren om styring og kontroll i forsvarssektoren (Det vil bli foreslått debatt umiddelbart etter redegjørelsen)

Innlegget

Jeg vil også takke forsvarsministeren for redegjørelsen. Det var på tide at vi fikk en redegjørelse etter å ha gått igjennom både en vår og egentlig også en lengre tid med ganske mange eksempler på saker der det er tydelig at det ikke er tilstrekkelig kontroll på de prosessene det burde være kontroll på, bl.a. innkjøp. Vi kommer til å behandle dette i Stortinget i flere runder framover. Statsråden har selv vist til at det er en rekke spørsmål regjeringen har tenkt til å komme tilbake til, både i budsjettrunden til høsten og i forbindelse med det som kontrollkomiteen allerede har satt i gang med, regner jeg med. I den forbindelse vil jeg varsle at Venstre kommer til å støtte at dagens redegjørelse oversendes kontrollkomiteen. Det er en rekke konkrete eksempler, og det som er oppsiktsvekkende med de eksemplene som har framkommet, bl.a. gjennom den omfattende dekningen som Dagens Næringsliv har hatt, er at det framstår som at dette er en rekke saker som Forsvaret selv ikke har vært bevisste på, og at når sakene dukker opp i media, trenger man tid til å finne ut av ting og nøste opp i hva som faktisk har skjedd. Det er foruroligende. En konkret sak, som for så vidt har blitt nevnt fra talerstolen før i dag, er saken Dagens Næringsliv har i dag. Der fortelles det om en oberstløytnant med en lederrolle i Forsvaret. I desember 2024 startet han et privat rådgivningsselskap rettet mot forsvarsindustrien. Den samme måneden tok han kontakt med Forsvarsmateriell og anbefalte to programvarekontrakter på totalt 50 mill. kr. Ett av selskapene han anbefalte, er det selskapet han selv nå jobber i. Forsvarsmateriell slo alarm. Saksbehandlerne der advarte mot overpris og regelbrudd og slo fast at anskaffelsen ikke var i samsvar med anskaffelsesregelverket. En leder støttet den vurderingen, Hæren ble varslet, men likevel endte det med kontrakter med begge selskapene. Det er den siste setningen jeg vil be statsråden kommentere i sitt innlegg etterpå, ikke det at det oppsto et habilitetsproblem – vi må nok akseptere at feil skjer, selv om det raskt skal ryddes opp i når de feilene er avdekket – men at to etater hadde informasjon som skulle til for å stoppe det, at alarmen ble utløst, men at kontraktene likevel gikk igjennom. Det er et varsel om at noe i systemet virkelig svikter. Denne saken illustrerer godt at dette ikke handler om enkeltpersoner som gjør noe galt. Det jeg er bekymret for, er heller hva som skjer i systemet når kontrollen fungerer akkurat godt nok til å oppdage et problem, men ikke godt nok til å stoppe det. Denne saken er ikke et isolert tilfelle. Vi har hatt «maskesaken», vi har sett budsjettoverskridelser som har pågått i årevis uten at noen grep inn, vi har sett hundrevis av utløpte rammeavtaler som ingen fornyet, og vi har til og med sett ledere som har blitt siktet av Økokrim. Hvert enkelt tilfelle kan forklares, men summen av enkelteksemplene tegner et bilde av en sektor der kontrollen er mangelfull, og der konsekvensene av å varsle går feil vei. Når statsråden sier at han ønsker en kultur der det er mulig å si fra, er det verdt å minne om et annet eksempel Dagens Næringsliv trakk fram. I en av deres artikler framgår det at en varsler som var ansatt i Forsvarsmateriell, ble oppsagt fordi han, i forbindelse med et varsel, sendte informasjon til Klagenemda for offentlige anskaffelser. Dette er eksempler som beviser at det, per nå, framstår som om man flere steder er ganske langt unna den kulturen forsvarsministeren selv beskriver at han ønsker. Forsvarsministeren viste også til internrevisjonen som gjennomførte en undersøkelse av forbindelser mellom forsvarsansatte, tidligere ansatte og forsvarsindustrien, men han viste ikke til hva denne interne revisjonen konkret fant. Hva konkret fra internrevisjonen ønsker han å ta tak i? Det hadde vært fint å få høre noe om det også her. Venstre støtter de store linjene i forsvarspolitikken. Vi vil bruke pengene, og nettopp derfor er spørsmålet om tillit til forvaltningen av de pengene, så utrolig viktig. Jeg vil legge til at jeg selv har vært så heldig å ha vært tre år i Forsvaret og sett hvor mange flinke folk som hver eneste dag jobber der til det beste for Norge. Også for dem er det viktig at vi tar grundig tak i disse problemstillingene.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat