Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 15. jun 2026

Jone Blikra
Jone Blikra
Arbeiderpartiet·Telemark

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Guri Melby, Abid Raja og Grunde Almeland om bedre togtilbud og gjenåpning av togstrekninger på Østlandet (Innst. 358 S (2025–2026), jf. Dokument 8:282 S (2025–2026))

Innlegget

Ja takk til begge deler, eller ja takk til alt! Det er vel overskriften når Fremskrittspartiet snakker, også om jernbane. Først kritiserer man mangel på pengebruk og nødvendige investeringer, og så støtter man forslag om ytterligere investeringer på enkeltstrekninger, som samlet sett går langt utover det selv Fremskrittspartiet har lagt inn i eget budsjett på jernbane – altså ikke-prioriterte strekninger i vedtatt Nasjonal transportplan. Sak-til-sak-behandling av enkeltsaker som griper inn i bruken av investeringsmidler, er mildt sagt utfordrende. FrP snakker med utestemme om dobbeltspor Stokke–Sandefjord, de snakker med utestemme om behov for Ringeriksbanen, de snakker med utestemme om de fleste strekningene – på folkemøter og i leserinnlegg. Det er bekymringsfullt, og det må også være bekymringsfullt for folk i Vestfold og på Ringerike knyttet til: Skal denne strekningen nå gå foran? Så jeg vil egentlig utfordre Fremskrittspartiet helt konkret: Skal investeringene knyttet til det forslaget vi nå behandler, legges inn foran vedtatt investering på Ringeriksbanen og dobbeltspor Stokke–Sandefjord på planleggingsmidler, eller skal det legges inn bak de vedtatte prioriteringene?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat