Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 15. jun 2026

Jon-Ivar Nygård
Jon-Ivar Nygård
Arbeiderpartiet·Østfold

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Guri Melby, Abid Raja og Grunde Almeland om bedre togtilbud og gjenåpning av togstrekninger på Østlandet (Innst. 358 S (2025–2026), jf. Dokument 8:282 S (2025–2026))

Innlegget

Regjeringen deler ønsket om et godt og robust kollektivtransporttilbud på Østlandet. Togtilbudet på Hovedbanen nord er viktig for Øvre Romerike, og utviklingen i befolkningen og bo- og arbeidsmarkedet tilsier et attraktivt og pålitelig tilbud. Samtidig er forslagene allerede grundig belyst gjennom tidligere konseptvalgutredninger, pågående planlegging og nylig gjennomførte analyser. Jeg mener derfor at det ikke er behov for nye utredningsoppdrag nå. For Hovedbanen nord vurderer Jernbanedirektoratet at utfordringene først og fremst gjelder rushtidene inn og ut av Oslo. Dagens tilbud består av to tog i timen i grunnrute mellom Dal og Drammen og ett ekstra innsatstog i morgenrushet fra Jessheim. Grunnrutetilbudet er i hovedsak tilfredsstillende, men togene er tidvis svært fulle i rushtiden. Dette ble også identifisert i KVU Hovedbanen nord. Utredningen anbefalte et mer robust rushtidstilbud med fire tog i timen i to sammenhengende timer morgen og ettermiddag. Det forutsetter kapasitetsøkende tiltak og bedre samspill mellom Hovedbanen og Gardermobanen. Hovedbanen er samtidig en kritisk godskorridor. All godstrafikk nordover fra Alnabru mot Trondheim, Bodø og Åndalsnes går via Hovedbanen. Strekningen er belastet av både persontrafikk og godstrafikk, og er blitt erklært overbelastet av Bane NOR. Mulighetene begrenses heller ikke bare av forholdene på Hovedbanen. Kapasiteten i Oslo-navet – bl.a. mottakskapasitet på Oslo S, vendekapasitet og kapasitet for gjennomgående tog – er en viktig begrensning. Tiltak på én strekning må ses i sammenheng med resten av jernbanenettet. Fra rutetermin R28 i 2028 integreres Flytogets ruteleier i det ordinære regiontogtilbudet på Østlandet. Det gir ikke direkte frekvensøkning på Hovedbanen nord, men det ventes å gi positive indirekte effekter som bl.a. økt plass for de reisende mellom Øvre Romerike og Oslo sentrum. For Hokksund–Roa bygger forslaget på en mulighetsstudie fra Norconsult. Studien er ikke bestilt av departementet eller Jernbanedirektoratet. Direktoratet peker på vesentlige mangler, bl.a. at virkningene for godstrafikken mellom Alnabru og Bergen ikke er tilstrekkelig vurdert. Direktoratet peker også på at skjøting og deling av togsett på Roa og Hokksund vil binde kapasitet på enkeltsporet strekning, gi lengre stasjonsopphold og øke risikoen for følgeforsinkelser og redusert driftsstabilitet. Det er da et argument for at man ikke mener at dette er et robust og godt tiltak nå, samtidig med at det er et for lavt passasjergrunnlag. Jeg anbefaler på denne bakgrunn at Stortinget følger komiteens tilråding om at Dokument 8:282 S for 2025–2026 ikke vedtas.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat