Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 15. jun 2026

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Guri Melby, Abid Raja og Grunde Almeland om bedre togtilbud og gjenåpning av togstrekninger på Østlandet (Innst. 358 S (2025–2026), jf. Dokument 8:282 S (2025–2026))
Innlegget
Regjeringen har en sterk ambisjon om å sørge for at gods på bane får gode muligheter framover. Derfor har vi i gjeldende NTP lagt opp til å prioritere det, og vi har også startet utbygging av krysningsspor, f.eks. på Kongsvingerbanen, for å legge til rette for økt gods. Men man må prioritere på godsområdet, og det er ikke plass til alle prosjekter og alle tiltak for gods i Nasjonal transportplan. Akkurat det konkrete prosjektet kjenner jeg dessverre lite til, men det må selvfølgelig være mulig å gjøre vurderinger av det i NTP-sammenheng. Vi har nylig også gjennomført en godsstudie som ser på helheten, på hva som er viktigst å prioritere. Kanskje er ikke dette det viktigste prosjektet – hva vet jeg.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat