Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 15. jun 2026

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Guri Melby, Abid Raja og Grunde Almeland om bedre togtilbud og gjenåpning av togstrekninger på Østlandet (Innst. 358 S (2025–2026), jf. Dokument 8:282 S (2025–2026))
Innlegget
Det er slik at flere partier, ganske mange, antakelig, må ta ansvar for at det over tid har vært brukt for lite penger til å fornye og ta vare på eksisterende jernbaneinfrastruktur. Det er heldigvis nå en positiv trend knyttet til det, også i debatten i Stortinget. Flere og flere forstår at det er viktig. Mitt inntrykk, og det jeg er kritisk til, er at man har gått for mye i retning av å bygge nytt på bekostning av å ta vare på, når man har sett vektingen mellom investeringsprosjekter og det å ta vare på eksisterende jernbane. Da risikerer man jo å komme i den situasjonen at man investerer i nye jernbanestrekninger, som blir veldig bra der det investeres, men så løser man ikke hovedproblemet. Norsk jernbane er, lik det eller ikke, så sammensatt at den er stjerneformet – alt henger sammen med alt. Det betyr at vi risikerer å få for dårlig jernbanetilbud til befolkningen hvis vi ikke vekter mellom investeringer og det å ta vare på eksisterende jernbane. Det er heldigvis en god modningsprosess i Stortinget, der flere og flere snakker positivt om det, og jeg håper at vi over tid klarer å levere på det.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat