Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 15. jun 2026

Jon-Ivar Nygård
Jon-Ivar Nygård
Arbeiderpartiet·Østfold

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Rune Midtun, Bård Hoksrud, May Helen Hetland Ervik, Trond Helleland, Aleksander Stokkebø, Jonas Andersen Sayed og Jørgen H. Kristiansen om salg av Haugesund Lufthavn Karmøy (Innst. 357 S (2025–2026), jf. Dokument 8:284 S (2025–2026))

Innlegget

Lufthavndrift AS har siden 2019 drevet Haugesund lufthavn gjennom en såkalt tjenestekonsesjon. Dette innebærer at Lufthavndrift driver lufthavnen på egen risiko og egen regning. Avinor eier fortsatt lufthavnen, og Lufthavndrift betaler leie til Avinor for bruken av infrastrukturen. Leien ble fastsatt under Solberg-regjeringen og er kostnadsnøytral for Avinor og staten. Det har vært en forutsetning at driften skal tilbakeføres til Avinor dersom konsesjonshaveren ikke klarer å opprettholde driften. Som flere har vært inne på, har Lufthavndrift hatt utfordringer med å betale leien. Lufthavndrift ønsker nå å kjøpe lufthavnen. I Norge har staten ved Avinor fram til nå eid de lufthavnene som har vært vurdert å være viktige for å opprettholde en nødvendig transportstandard. Det har også omfattet Haugesund lufthavn. Innenfor Avinor-modellen skjer det en samfinansiering mellom bedriftsøkonomisk lønnsomme og ulønnsomme lufthavner. Sammen med statens kjøp av flyruter har dette sikret hele landet et tjenlig flyrutetilbud. Prinsipielt sett vil et salg av Haugesund lufthavn innebære en svekkelse av Avinor-modellen ved at en lufthavn som har vært vurdert å være viktig for den regionale transportstandarden, selges til en ikke-statlig aktør. Et salg gir risiko for at Haugesund lufthavn kan bli nedlagt, dersom lokale aktører ikke skulle ønske å drive lufthavnen framover. Med fortsatt Avinor-eierskap vil lufthavnen igjen bli en del av samfinansieringen i Avinor, dersom drift utenfor Avinor ikke lar seg realisere. Jeg har ikke hørt noen som signaliserer noe annet enn at det da vil være riktig med videre drift. Så er vi over i dette som ser ut til å nærme seg et flertall i Stortinget. Når man da lander på eventuelt salg, reiser det – som flere allerede har vært inne på, og som forslaget også gjenspeiler – en rekke krevende rettslige spørsmål knyttet til anskaffelses- og statsstøtteregelverket. Det er spørsmål som må vurderes nærmere før et eventuelt salg. Det samme gjelder spørsmål om nasjonale sikkerhetsinteresser og lufthavnens funksjon som beredskapsressurs, noe også forslagsstillerne legger opp til. Etter min vurdering vil fortsatt statlig eierskap være den beste måten å sikre Haugesund lufthavn på framover, men jeg registrerer at det er et flertall som går i en annen retning, og at man da også har tatt hensyn til de innspillene jeg hadde i mitt brev, om hva man må passe på dersom man lander på et slikt standpunkt.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat