Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 15. jun 2026

Jørgen H. Kristiansen
Jørgen H. Kristiansen
Kristelig Folkeparti·Aust-Agder

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Guri Melby, Abid Raja og Grunde Almeland om bedre togtilbud og gjenåpning av togstrekninger på Østlandet (Innst. 358 S (2025–2026), jf. Dokument 8:282 S (2025–2026))

Innlegget

Tog er ikke bare transport, det er også hverdagsliv. Det er foreldre som skal rekke jobb og barnehage, det er ungdom som skal til skole, og det er mennesker som ønsker en mer miljøvennlig reisehverdag. Derfor deler Kristelig Folkeparti ambisjonen om et bedre togtilbud. Samtidig må vi være ærlige på utfordringene. Norsk jernbane er presset. Mange opplever forsinkelser, innstillinger og et tilbud som ikke alltid er til å stole på. For KrF er det et viktig utgangspunkt at vi må sikre det vi allerede har, før vi lover mer. Derfor mener vi det er riktig å være varsomme med å gå inn for nye gjenåpninger av strekninger nå, slik representantforslaget legger opp til. De faglige vurderingene er tydelige: På både Eidsvoll–Dal og Hokksund–Roa er det svakt trafikkgrunnlag, høye investeringskostnader og begrenset effekt. Da er det ikke god forvaltning av fellesskapets midler å prioritere dette først. For KrF handler dette om ansvarlighet. Vi må prioritere vedlikehold, punktlighet og kapasitet i de mest pressede delene av jernbanen, særlig i og rundt Oslo og på Sørlandsbanen. Når togene går som de skal, bygger vi tillit, og når tilliten er der, velger flere toget. La det også være sagt: Vi er ikke imot utvikling. Tvert imot ønsker KrF et sterkere kollektivtilbud og mer bruk av eksisterende infrastruktur der det er hensiktsmessig. Det kan være fornuftig å vurdere slike strekninger på nytt i arbeidet med kommende NTP, der helheten i transportsystemet må ligge til grunn. For KrF er dette en balanse mellom ambisjon og ansvar, mellom ønsket om mer jernbane og behovet for å få dagens system til å fungere bedre. Vi skylder folk flest et togtilbud de kan stole på i hverdagen. Derfor støtter vi komiteens tilråding om at representantforslaget ikke vedtas nå, men vi støtter samtidig de to forslagene fra Høyre om å se på dette i neste NTP.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat