Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 15. jun 2026

SakInnstilling fra næringskomiteen om Endringer i statsbudsjettet 2026 under Landbruks- og matdepartementet (Reindriftsavtalen 2026/2027) (Innst. 442 S (2025–2026), jf. Prop. 92 S (2025–2026))
Innlegget
I helgen var landbruks- og matministeren på landsmøtet i Norske Reindriftsamers Landsforbund. Her skrøt han, med rette, av reindriftsungdommen. Dette er ungdommen som skal føre reindriften videre, og er det et sted man virkelig må tenke i generasjoner framover, er det i reindriften. Skal vi sikre at ungdom blir reindriftsutøvere, må vi legge til rette for at de kan bli lærlinger og ta fagbrev. Det er nå ordinært 30 læreplasser i reindriften i hele Sápmi, hvorav 23 er med lønn. Akkurat nå er det 47 lærlinger fordi man har brukt av tidligere tiders overskudd, men ikke alle av disse får lønn. I år er det kun fire nye som får plass som lærling fra høsten av, og det står ti i kø. Mange står dermed uten tilbud om lærlingplass. Skal vi sikre reindriftens framtid, må fagbrevordningen styrkes. Andre bedrifter – som et bakeri eller en restaurant – kan øke produksjonen sin for å betale ut lønn til lærlingene sine. I tillegg får de en økonomisk støtte. Dette kan ikke reindriften gjøre. De har begrensninger på hvor mange rein de kan ha i en sidaandel. De kan ikke bare øke kjøttproduksjonen for å betale ut lønn til sin læring. Det har staten bestemt. Derfor går lønnen til reindriftslærlinger gjennom opplæringskontoret, og pengene kommer via reindriftsavtalen. Det er dermed statens og regjeringens ansvar at lærlinger i reindriften får lønn. I årets reindriftsavtale er man enig om å styrke fagbrevordningen og åpne for at Opplæringskontoret for reindrift og duodji skal kunne etablere en hospitantordning for lærlinger, men fortsatt mangler det penger for å sikre fagbrev til framtidens reindriftsutøvere. I reindriftsavtalen vi behandler nå, settes det av 1 mill. kr ekstra til fagbrevordningen – totalt 5 mill. kr – men økningen på 1 mill. kr går til å administrere hospitantordningen, ikke til å øke antallet lærlingplasser. Når kun fire nye får tilbud om betalt lærlingplass fra høsten av og ti står i kø, sier det seg selv at det brukes for lite penger på denne ordningen. Mitt spørsmål til statsråden er: Hva vil han gjøre for at flere reindriftsungdommer får mulighet til å ta fagbrev og betalt for lærlingtiden? I dag er det stor fare for at mange blir stående igjen på perrongen, og livet til ungdommene kan ikke vente på det. Er det mulighet for en akuttløsning der opplæringskontoret får ekstramidler i høst for å lønne de lærlingene som ikke mottar lønn?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat