Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 15. jun 2026

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Rune Midtun, Bård Hoksrud, May Helen Hetland Ervik, Trond Helleland, Aleksander Stokkebø, Jonas Andersen Sayed og Jørgen H. Kristiansen om salg av Haugesund Lufthavn Karmøy (Innst. 357 S (2025–2026), jf. Dokument 8:284 S (2025–2026))
Innlegget
Privatiseringen av Haugesund lufthavn Karmøy har vært en katastrofe. Selskapet har tapt mye penger, og de ansattes arbeidsforhold har blitt mye mer krevende enn de var under Avinor-modellen. Det er en pussig prioritering, som også forrige taler var inne på, når det finnes andre viktige tjenestetilbud på Haugalandet som man sliter med å finansiere – og at kommuner som nå må finne over 100 mill. kr i kutt i kritiske helse- og omsorgstjenester, velger å prioritere å eie et privat flyplasselskap, med mål om å få økt flytrafikk. MDG er tydelig imot salg av denne flyplassen. Til tross for vår kritikk av at Avinor også i altfor stor grad har som mål å øke flytrafikken, har et statlig selskap større forutsetning for å se de nasjonale transportbehovene i sammenheng. Snarere enn en større oppsplitting og privatisering, mener vi i MDG at det er behov for mer samling i Norges transportplanlegging. Ja, gi oss gjerne et trafikkverk. Jeg er ikke imot all flytrafikk. Med familie på Haugalandet kjenner jeg flyplassen godt. Det jeg er kritisk til, er at vi finansierer kritisk statlig infrastruktur, som de små flyplassene er, med å pushe billige helgeturer til Spania og Polen. Vi er altså tydelig imot salg. Det ville gitt forutsigbarhet for både ansatte og passasjerer om det ble avklart nå. Vi observerer at et flertall på Stortinget vil det annerledes. Det gjør at vi må revurdere vårt standpunkt, men det har vi ikke konkludert med ennå.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat