Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 15. jun 2026

Remi Sølvberg
Remi Sølvberg
Rødt·Østfold

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Guri Melby, Abid Raja og Grunde Almeland om bedre togtilbud og gjenåpning av togstrekninger på Østlandet (Innst. 358 S (2025–2026), jf. Dokument 8:282 S (2025–2026))

Innlegget

Rødt vil ha mer tog, mer persontrafikk, mer gods på bane og mindre bilkø. Vi ønsker at flere skal velge toget, men skal flere gjøre det, må tilbudet være pålitelig, punktlig og tilregnelig. Et moderne samfunn trenger bedre mulighet til mobilitet. Derfor mener vi at jernbane først må rustes opp der hvor skoen trykker mest. År med vedlikeholdsetterslep og manglende investeringer har dessverre gitt forsinkelser og svekket tillit til toget. Vi har store kapasitetsutfordringer. Samtidig er vi helt enig, tror jeg, om at vi ønsker å bruke eksisterende infrastruktur bedre. Høyres forslag om å vurdere gjenåpning av strekningen Eidsvoll–Dal og oppgradering av sidesporet mot Hauerseter i arbeidet med neste Nasjonal transportplan er meget godt. Det er fornuftig vurdert at vi tar dette sammen med NTP, og det mener jeg vel også at statsråden peker på i sitt svarbrev. Vi vet at toget har store miljøfordeler. Vi vil kutte utslipp, vi vil redusere arealbruk, og vi vil gi folk et godt togtilbud – men igjen: Vi har store utfordringer, og det er en avveining som vi mener vi må ta hensyn til. Det å presse mer tog i Oslo-navet nå tror vi ikke er løsningen. Intensjonen til Venstres forslag er god, men ikke nå. Å bruke eksisterende toglinjer skal vi gjøre, men vi må se det store bildet, og det tenker vi det er lurt å gjøre i NTP.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat