Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 15. jun 2026

Rune Midtun
Rune Midtun
Fremskrittspartiet·Rogaland

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Rune Midtun, Bård Hoksrud, May Helen Hetland Ervik, Trond Helleland, Aleksander Stokkebø, Jonas Andersen Sayed og Jørgen H. Kristiansen om salg av Haugesund Lufthavn Karmøy (Innst. 357 S (2025–2026), jf. Dokument 8:284 S (2025–2026))

Innlegget

La oss være helt konkrete. Her blir det snakket om driftsmodeller og hvem som er best skikket til å drive, men det handler ikke bare om organisasjonsmodeller. Det handler om penger, og det handler om ansvar. Før 2019 var Haugesund lufthavn en underskuddsflyplass i Avinor-systemet. Den ble, som mange andre små og mellomstore lufthavner, finansiert av staten, indirekte gjennom overskuddene fra de store flyplassene. Så forsøkte vi noe nytt: privat drift. Hva ble resultatet? De siste årene har Lufthavndrift betalt rundt 20 mill. kr i årlig leie til Avinor, i tillegg til 10 mill. kr i investeringer og vedlikehold. Lufthavndrift, LUD, driver mer effektivt enn Avinor. Det er bevist. Det betyr at Avinor har gått fra underskudd til en positiv effekt på rundt 30 mill. kr hvert eneste år – fram til de siste årene. Dette handler ikke bare om Avinor. Det handler om regionen, for det som har skjedd siden 2019, er dette: Før subsidierte staten Haugalandet. Nå har Haugalandet subsidiert staten. Pengene som tidligere kunne brukes i regionen til samferdsel, næringsutvikling og tjenester, har i stedet gått til staten. Regionen har tatt ansvaret selv. Så stiller jeg meg spørsmålet: Hva skjer hvis staten tar dette tilbake? Avinor har selv gitt svaret: et underskudd på 29–34 mill. kr det første året og deretter 25 mill. kr årlig. Over tid betyr det 350 mill. kr i tap på 13–14 år. Så kommer forslaget vi behandler i dag. Det er åpnet for salg av flyplassen til en pris som er ansett som mye penger. La oss være tydelige på hva dette valget faktisk innebærer. Vi kan ta driften tilbake og få minus 25 mill. kr i året, eller vi kan selge og få flere millioner nå, kanskje 100 mill. kr, samtidig som vi unngår framtidige tap. Dette er ikke komplisert. Staten kan enten få betalt for flyplassen eller betale for å drive den. La oss stille det ærlige spørsmålet: Hvorfor skal vi gå tilbake til en løsning der staten igjen må subsidiere en flyplass, etter at regionen i flere år har gjort jobben selv? Det handler om økonomisk ansvarlighet, det handler om respekt for lokal innsats, og det handler om å bruke fellesskapets penger rett. Når vi både kan få betalt i dag og unngå tap i morgen, burde valget være enkelt.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat

Rune Midtun (Fremskrittspartiet) — Innlegg · 15. jun 2026 — OverStortinget