Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 15. jun 2026

Sverre Myrli
Sverre Myrli
Arbeiderpartiet·Akershus

SakInnstilling fra kontroll- og konstitusjonskomiteen om Innberetning fra Stortingets ombudsnemnd for Forsvaret for 2025 (Innst. 438 S (2025–2026), jf. Dokument 5 (2025–2026))

Innlegget

Sverre Myrli (A) [13:12:03] (ordfører for saken): Aller først vil jeg benytte anledningen til å understreke hvor viktig Stortingets ombudsnemnd for Forsvaret og Forsvarsombudet er, hvor solid jobb de gjør, og de utfordringene de har presentert i årsrapporten, som de jobber grundig og ordentlig med. Vi lever i en tid med det vi må kunne si er en mer spent sikkerhetspolitisk situasjon enn på veldig lenge. Da stilles det store krav til Forsvarets personell, og myndighetene har et ansvar for å sørge for at personellets interesser blir ivaretatt. Derfor er det så viktig at vi har Ombudsnemnda for Forsvaret og Forsvarsombudet. Som en del av den urolige sikkerhetspolitiske situasjonen, må vi framover satse mer på Forsvaret – mye mer på Forsvaret. Det er gledelig at flertallet i Stortinget – alle partier – igjen har blitt enige om en langtidsplan for Forsvaret, med en betydelig personelløkning – både flere ansatte og flere vernepliktige i Forsvaret. Det stiller store utfordringer, og vi har alle sammen et ansvar for å sørge for at personellet blir ivaretatt. Ja, det dreier seg om tekniske innretninger, om kjøretøy og fartøyer, om våpensystemer, men det dreier seg også om personellet som skal gjøre jobben. Mer personell medfører at vi også må ha tilstrekkelig med det som vel i Forsvaret kalles kvarter, altså eiendom, bygg og anlegg, for å si det litt mer generelt. Det er en utfordring i årene framover. Vi registrerer hva Ombudsnemnda skriver i årsrapporten om at det en del steder er utfordrende. Nå skal vi altså ha mer personell inn i Forsvaret. Da må vi også sørge for at vi har eiendom, bygg og anlegg som ivaretar det. Til slutt vil jeg bare si at komiteen registrerer at Ombudsnemnda tar opp noen gjengangere. Det gjelder sikkerhetsklareringer, at det ofte tar altfor lang tid på å få på plass sikkerhetsklarering, og det gjelder arbeidet mot mobbing og seksuell trakassering i Forsvaret, hvor det fortsatt er en god del jobb å gjøre. Helt til slutt vil jeg si at komiteen har merket seg det som tas opp om utdanningsreformen og om Forsvarsbygg-modellen, som er store og prinsipielle spørsmål vi må komme tilbake til senere.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat