Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 15. jun 2026

SakInnstilling fra kontroll- og konstitusjonskomiteen om Rapport til Stortingets presidentskap fra utvalget til å vurdere Riksrevisjonens internasjonale bistandsvirksomhet (Innst. 437 S (2025–2026), jf. Dokument 18 (2025–2026))
Innlegget
Sverre Myrli (A) [13:39:11] (ordfører for saken): Aller først tror jeg det er viktig og riktig å slå fast at kontroll- og konstitusjonskomiteen mener at Riksrevisjonens internasjonale bistandsarbeid innen revisjonsfeltet er svært positivt. Det er viktig – kanskje spesielt i land som er i ferd med å bevege seg over til å bli demokratiske land med sunne styresett – at det er orden, at forholdet mellom parlament og regjering fungerer, og at utvikling og utbygging av velfungerende riksrevisjoner i så måte også er svært viktig. Det internasjonale bistandsarbeidet innen dette feltet er veldig viktig. Diskusjonen her hjemme har vært om det Riksrevisjonen bruker til internasjonalt bistandsarbeid, skal bevilges direkte over Riksrevisjonens budsjett, eller om det skal gå gjennom Utenriksdepartementet og Norad. Det er argumenter for både det ene og det andre. Det store flertallet i komiteen har havnet ned på at det fortsatt er lurt å bevilge det over Riksrevisjonens budsjett, men at det bevilges på en egen budsjettpost. Presidentskapet og administrasjonen her på huset må, i samråd med Riksrevisjonen, komme tilbake til det praktiske knyttet til det. Riksrevisjonen er også med i det internasjonale revisjonssamarbeidet gjennom organisasjonen som heter The International Organization of Supreme Audit Institutions, INTOSAI. Det er altså paraplyorganisasjonen for den norske Riksrevisjonen og tilsvarende riksrevisjoner. De igjen har sitt internasjonale bistandssamarbeid som kalles IDI, som står for INTOSAI Development Initiative. IDI har vært lokalisert i Oslo i omtrent 25 år. De gjør en svært viktig jobb. Som jeg nevnte innledningsvis, er de det internasjonale instrumentet som står for den typen internasjonalt bistandsarbeid innen revisjonsfeltet. Det har vært en diskusjon om det skal videreføres i Oslo, eller om det skal finnes andre løsninger. Det må sies at det formelt sett ikke er det norske Stortinget, men INTOSAI og IDI som bestemmer hvor de skal ha sin administrasjon lokalisert. Kontroll- og konstitusjonskomiteen mener likevel det er viktig å signalisere at de er ønsket i Oslo, og at det bør og kan legges til rette for at de fortsatt kan være lokalisert i Oslo. Det er et betydelig kompetansemiljø, med 55 ansatte. Som sagt ønsker komiteen å signalisere at de fortsatt skal være i Oslo, men det er en del formaliteter som må klargjøres, som komiteen har beskrevet nærmere i innstillingen.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat