Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegget
Jeg vil starte med å takke forsvarsministeren for redegjørelsen. Den er jeg glad for kom. Jeg skulle gjerne sett at den kom før, men nå er den her. Vi ser at det dukker opp stadig nye saker i forsvarssektoren som er sterkt problematiske. De aller fleste som jobber i Forsvaret, er selvsagt hardtarbeidende, flinke folk som gjør det de kan for å øke Norges forsvarsevne i den posisjonen de har. Likevel ser vi dessverre at det er saker der det er snakk om lovbrudd, korrupsjon og habilitetsutfordringer, og der det ser ut til at enkeltpersoner vel så mye er opptatt av å berike seg selv som å bygge opp Forsvaret. Det må vi ha gode rutiner for og sette en stopper for. Som det ble sagt tidligere: Dette handler om tillit, det handler om forvaltningen av folkets penger, og det må vi ta på største alvor. Jeg er helt enig med forsvarsministeren når han sier at vi ikke kan kontrollere oss i hjel, men vi må likevel ha gode system som greier å avdekke misligheter. Når det gjelder habilitet, var det bl.a. en sak der en forsvarsansatt hadde fått droneavtale uten anbud, verdt 28 mill. kr. Den ansatte i Forsvaret sluttet senere. Det ble opprettet en varslingssak, som Forsvarsdepartementet senere la bort. Departementet visste i dette tilfellet om habilitetsbekymringen i nesten to år. Det har også kommet opp andre saker – senest i dag hadde DN en sak. Jeg etterlyser også i denne redegjørelsen en nærmere konkretisering av hvilke regler man har, og hvilke tiltak man setter inn for å avdekke slike saker. Det er så vidt jeg kjenner til, karanteneregler i Forsvaret. Det er, som forsvarsministeren sier, også positivt at man utvikler kompetanse mellom Forsvaret og de private bedriftene innenfor forsvarsindustri og annet, men det er også en helt åpenbar risiko. Når det gjelder oppfølging av karantenereglene, er det, etter det vi kunne finne ut av, én forsvarstopp som har fått karantene. Det finnes ikke et samlet system for å fange opp habilitetskonflikter, og det er helt åpenbart et rødt flagg hvis det er slik. Jeg savner i redegjørelsen som ble holdt, mer informasjon om hva man konkret har tenkt å gjøre på det området. Videre er det faktisk veldig viktig at forsvarsministeren informerer Stortinget – og informerer Stortinget korrekt. I flere saker har Stortinget mottatt informasjon som det viser seg at forsvarsministeren har hatt behov for å korrigere. Det gjaldt maskesaken, der man ikke kan redegjøre for hvorfor de 33 000 maskene man skulle kjøpe inn, kunne leveres av Biltema til bedre kvalitet og for så vidt en langt lavere pris, og der det også viste seg at den ansatte i FFI som anbefalte denne masken, hadde vært på golftur sammen med ansatte i dette selskapet. Senest i spørretimen 29. april spurte jeg forsvarsministeren rett ut om han kjente til flere saker som omhandler slike forhold. Da svarte forsvarsministeren at nei, det var han ikke kjent med, men så viser det seg senere at det var departementet kjent med. Det er sånn i vårt parlamentariske system at det departementet er kjent med, det er per definisjon statsråden kjent med. Derfor kunne det også vært interessant her i dag å få svar på, når forsvarsministeren nå skal ha ordet etterpå, om han er kjent med flere saker som ligger i departementet, enten det gjelder habilitetsutfordringer, rammeavtaler som ikke er overholdt, som han for så vidt også varslet fra talerstolen at det kan komme flere saker på, eller om han er kjent med andre forhold. Vi skal bruke 1 854 mrd. kr. Da holder det heller ikke å vente til 2028 med å ta kontroll. Vi må ta kontroll nå, for det handler faktisk om hvordan vi disponerer folkets penger til det beste for å trygge Norge.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat
