Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 15. jun 2026

Tom Staahle
Tom Staahle
Fremskrittspartiet·Akershus

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Guri Melby, Abid Raja og Grunde Almeland om bedre togtilbud og gjenåpning av togstrekninger på Østlandet (Innst. 358 S (2025–2026), jf. Dokument 8:282 S (2025–2026))

Innlegget

Jeg har egentlig veldig mange spørsmål til statsråden, men jeg er begrenset til kun å stille ett. Da har jeg lyst til å gripe fatt i dette sidesporet som går inn til Oslo lufthavn, OSL. Faktum er at vi har en av Norges største næringsparker liggende tett opp til OSL, og vi vet også at OSL er en hub for å sende internasjonal spedisjon ut av landet. Ergo er det åpenbare fordeler med tanke på godstrafikken, som jo også er stor på Hovedbanen. Dette tyskersporet, som det kalles, ble bygd av tyskerne i forbindelse med noe de gjorde her i Norge som vi ikke likte. Det ligger der i dag. Det er fullt mulig å oppgradere det og sørge for å kunne bidra til å føre godstrafikk fra eller til OSL, ut på Hovedbanen og videre opp til Dovrebanen, slik godstrafikken går i dag. Hvorfor ser ikke statsråden den åpenbare fordelen som ligger her, i å kunne gjøre denne investeringen og på den måten også bidra til mindre trafikk på hovedfartsåren E6?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat