Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 15. jun 2026

Tom Staahle
Tom Staahle
Fremskrittspartiet·Akershus

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Guri Melby, Abid Raja og Grunde Almeland om bedre togtilbud og gjenåpning av togstrekninger på Østlandet (Innst. 358 S (2025–2026), jf. Dokument 8:282 S (2025–2026))

Innlegget

Takk for at jeg får lov til å stille et oppfølgingsspørsmål. Det er ganske interessant når statsråden hele tiden viser til disse utredningene. Jeg forstår at han bruker sitt apparat til å sjekke ut ulike fakta, men de beste faktaene får man faktisk ved å oppsøke nærområdene i egen person. Utfordringen er herved kastet – jeg inviterer statsråden til en liten befaring i området. Jeg inviterer også statsråden til å ta R13, som han henviste til i sitt innlegg. Det har to togavganger i timen på Hovedbanen, og folk står som sild i tønne og besvimer på toget ukentlig. Vi ønsker å legge til rette for å mate med passasjerer fra busser inn til sentrale stasjoner som Jessheim, Lillestrøm, Sandvika etc., men da er det en forutsetning at togene går. Faktum er at på Hovedbanen er det redusert kapasitet. Det skyldes selvfølgelig for det første at det ikke er dobbeltspor på deler av strekningen, men for det andre at man tar ned togsettene fra ti til fem togvogner. Hva har statsråden egentlig tenkt å gjøre? Han henviser hele tiden til NTP, men jeg savner konkret handling. Hva har han tenkt å gjøre?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat