Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 15. jun 2026

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Guri Melby, Abid Raja og Grunde Almeland om bedre togtilbud og gjenåpning av togstrekninger på Østlandet (Innst. 358 S (2025–2026), jf. Dokument 8:282 S (2025–2026))
Innlegget
Det er mye jeg uenig med Venstre i, men jeg vil fra denne talerstolen si at jeg er helt enig i det representanten Almeland tok til orde for i første delen av sitt innlegg her tidligere. Det er store utfordringer på Øvre Romerike, og det er grunnen til at Fremskrittspartiet har lagt inn forslag knyttet til Hovedbanen, hva gjelder både persontrafikk og godstrafikk. Vi er altså i en situasjon hvor vi har en regional areal- og transportplan som ble vedtatt i 2015, og som legger noen begrensninger på hva som skal skje av aktivitet rundt de store knutepunktene rundt Oslo. Faktum er at Akershus fylke vokser mer enn Oslo i antall innbyggere. Nå bor det mer enn 1,6 millioner mennesker i Oslo og Akershus. Det er flere grunner til det, og den ene er at det er her arbeidsplassene ligger. Den andre er at folk ønsker å bo her. Den tredje, som er den logiske konsekvensen av de to første, er at folk må flytte seg mellom a og b. En grunnleggende faktor som ligger i regional areal- og transportplan, er at folk skal bruke kollektivtilbudet. Kollektivtilbudet er ikke begrenset til bare gange og sykkel. Vi lever i et land med vinter, og folk er avhengig av å bevege seg over store arealer. Da er det naturlig å bruke buss eller tog, og da må disse elementene faktisk gå. På Øvre Romerike er realiteten at det er vanskelig å komme seg inn til Oslo – man står i kø og om togene kommer eller går er litt etter dukke-opp-metoden. Når de faktisk går, er det med begrenset kapasitet, og folk svimer av på toget når de skal på jobb. Det er ikke god politikk. Så er det gjort mange utredninger, og statsråden lener seg på sine utredninger. Det er forståelig. Jeg har vært med og sett på grenbaneutredningen som la til rette for å se på de ulike grenbanene rundt Oslo. Et av de områdene som ble løftet fram der, var nettopp Hovedbanen. Faktum er at Hovedbanen er ikke bare persontrafikk, det er også godstrafikk. Vi vet at når det gjelder godstrafikken i Norge, er det lagt opp til en vekst på 30 pst. fram mot 2050. Vi vet at en av de primære aksene for godstrafikk i dag er Hovedbanen, som knyttes opp mot Dovrebanen og sørger for transport av gods til resten av landet. En av de største aktørene på Øvre Romerike som sender gods nordover, er Coop Norge. I dag kjører de i store lastebiler på 25 meter på E6 som bidrar til at det blir kø, kork og kaos på E6, istedenfor at man sørger for å legge til rette for mer godstrafikk ved å bruke Hovedbanen – investere i Hovedbanen og sørge for bedre kapasitet der. Det er et tankekors at Hovedbanen ble gravd ut i 1854 – da kunne man jo håpe at det hadde kommet noen flere investeringer i årene etterpå, men det synes ikke å være. Jeg skulle ønske det var et mer framoverlent storting som tok disse utfordringene på alvor. Jeg registrerer at det er det ikke, men jeg er i hvert fall glad for at Fremskrittspartiet tar den kampen.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat