Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 15. jun 2026

Tom Staahle
Tom Staahle
Fremskrittspartiet·Akershus

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Guri Melby, Abid Raja og Grunde Almeland om bedre togtilbud og gjenåpning av togstrekninger på Østlandet (Innst. 358 S (2025–2026), jf. Dokument 8:282 S (2025–2026))

Innlegget

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å ta ordet, men jeg må si at jeg blir litt provosert når jeg hører innlegg fra denne talerstolen, både av statsråden og saksordfører, som prøver å stemple også FrP for manglende satsing på jernbane. Man må altså ta lite grann selvkritikk på hvem det er som i størst mulig grad har sittet og styrt dette landet siden tidenes morgen. Det er altså ikke FrP som har sittet mest i regjering i denne salen. De manglende jernbaneinvesteringene er ikke begrenset til de siste fem årene. Det er, som statsråden sier, et vedvarende problem over tid. Da er jo spørsmålet: Hvilket ansvar tar Arbeiderpartiet med alle de regjeringene de har sittet i, når det gjelder de manglende investeringene som har vært i norsk jernbane? I Fremskrittspartiet er vi konstruktive og positive. Vi ønsker mer satsing på jernbane fordi vi ser at det er et behov, og denne saken, som saksordføreren var inne på, belyser akkurat det, med de aktuelle jernbanestrekningene som er på dagsordenen. Her bor det folk, hit flytter folk til, her er folk avhengige av å komme seg fra a til b, og jernbanen er et av de valgalternativene som de da velger og skal bruke. Hvis vi mener at folk skal bruke det, da må vi også for Guds skyld investere i det, og der er det totalt fravær og total mangel. Man peker på utredninger, man peker på Nasjonal transportplan, men Nasjonal transportplan ender ikke opp i å regulere prioriteringer. Det er det vi etterspør og ønsker å få på bordet.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat