Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 16. jun 2026

Bjørnar Laabak
Bjørnar Laabak
Fremskrittspartiet·Østfold

SakInnstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om Kommuneproposisjonen 2027 (Innst. 448 S (2025–2026), jf. Prop. 94 S (2025–2026))

Innlegget

Det er i kommunene folk bor, og det er mange i kommunene som er avhengig av avlastning, av ulik bistand kommunene er nødt til å ha økonomi for å gjennomføre og tilby. I min hjemby er det nå stor bekymring fra dem som mottar avlastning, som får kutt i tilbudene sine. Det er færre timer, og foreldre står i enda større utfordringer enn det de har gjort, fordi kommunene reduserer i tjenestetilbudet. Det er gjennomgang av vedtak. Det er fint, det skal kommunene gjøre. Vedtak er noe som skal leve, det skal endre seg, og det skal endres etter hvert som man trenger flere eller færre tjenester fra kommunen. Det er bare det at det ser ut som kommunene er i ferd med å kutte ned på tjenestene til bl.a. personer med psykisk utviklingshemning og andre former for bistandsbehov, og også personer som bor i kommunale bofellesskap. Noen brukere av BPA uttrykker nå bekymring, fordi de får henvendelse om at de får kutt i vedtakene sine. Hvorfor? Jo, fordi kommunen må spare penger. Jeg har faktisk sendt noen spørsmål til energiministeren om dem – pluss mange eldre – som jeg mener faller utenfor å kunne få tilbud om norgespris i dyrtiden. Det er også laget et representantforslag nå som tar for seg dette med kommunale boliger med én strømmåler og dermed ikke tilgang til norgespris. Det tenker jeg at regjeringen må ta mer på alvor. Det er ikke sånn at alle har mulighet til å velge. Jo, teoretisk sett, men alle er ikke digitale, alle har ikke folk rundt seg, og alle bor ikke i det regjeringen anerkjenner som husholdninger, som jo må ha en egen strømmåler. I tillegg har jeg lyst til å uttrykke bekymring for kommunenes egen bestemmelsesrett i planprosesser. Vi har et stort område mellom Fredrikstad og Sarpsborg som ser ut til å kunne få tusenvis av nye arbeidsplasser, men det er innsigelser. Så langt jeg vet, ligger saken hos kommunalministeren til behandling – eller om den er i påvente av at noen andre ferdigbehandler den. Det er viktig, hvis ikke trekker de store investorene seg faktisk ut av det store prosjektet. Det ville betydd veldig mye i negativ retning for et stort område som Nedre Glomma.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat