Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 16. jun 2026

SakInnstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om Kommuneproposisjonen 2027 (Innst. 448 S (2025–2026), jf. Prop. 94 S (2025–2026))
Innlegget
Jeg oppfattet vel egentlig at saksordføreren signaliserte at debatten var over. Jeg skal forsøke å ikke dra den i gang igjen. Jeg har lyst til å si at min opplevelse er at de diskusjonene, den samhandlingen og det samarbeidet som mitt departement har med de ulike organisasjonene i byggebransjen, er veldig godt. Det setter jeg veldig stor pris på, for jeg har alltid ment at politikken blir bedre hvis man jobber nært dem som har skoen på og som skal leve med de reglene man utvikler. Det er selvfølgelig fullt mulig for alle representantene i denne salen å protestere, men min opplevelse er også at denne debatten har vært en god og fin debatt. Jeg synes replikkordskiftet var i en veldig fin tone, og jeg liker å besøke Stortinget og diskutere med kommunalkomiteen. Jeg liker også å diskutere med representanten Mudassar Kapur, men dessverre er nå det en gang slik at de diskusjonene er best når vi ikke er her inne i salen. Her legger representanten an en tone som jeg ikke helt forstår hvor han tar fra. Det ligner veldig lite på hvordan det oppleves når man møtes utenfor denne salen. Det får være representanten Kapurs eget valg. Jeg er ikke fornærmet, jeg har ikke kjent på grader av noe som nærmer seg fornærmelse, men jeg velger å svare når jeg blir utfordret hardt. Min bestemor ga meg et råd en gang jeg var uheldig å havne i en konflikt med en som var et par år eldre enn meg. Jeg beklaget min oppførsel til henne, for jeg la merke til etterpå at hun hadde sett opptrinnet. Da sa min bestemor, som var et godt og varmt menneske med gode verdier, at det står i skriften at vi skal vende det annet kinn til, men Vårherre ga oss ikke tre kinn. Slik har jeg det også. Derfor velger jeg å svare skikkelig når jeg blir utfordret hardt. Det tror jeg de fleste representantene synes er helt greit. Vi vet alle sammen når vi øker temperaturen, og vi tar konsekvensen av det. Så jeg vil si takk for en fin debatt. Jeg ser fram til å komme tilbake her i Stortinget og diskutere med kommunalkomiteen igjen. Jeg ser ikke for meg at det skal være mulig å bli fornærmet av det neste gang, heller.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat