Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 16. jun 2026

SakInnstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om Kommuneproposisjonen 2027 (Innst. 448 S (2025–2026), jf. Prop. 94 S (2025–2026))
Innlegget
Etter mer enn 30 år i politikken har jeg lært mye, bl.a. at Rødt har en nærmest medfødt frykt for markedsliberalistiske krefter. Jeg vil påstå at den største trusselen mot Kommune-Norge ikke er markedsliberalismen, men at stadig færre skaper de verdiene som kommunene lever av. Rødt snakker varmt om sterke kommuner og lokalt selvstyre, men når kommunene ønsker mer næringsutvikling og flere arbeidsplasser, møter de ofte et Rødt som vil flytte makten bort fra kommunestyrene og over til statlige innsigelsesmyndigheter, som f.eks. Sametinget. Så mine spørsmål til representanten er: Hvis en kommune i Nordland ønsker mer verdiskaping enn Rødt sentralt ønsker, hvem skal da bestemme – kommunestyret eller Rødt på Stortinget? Og hvem skal finansiere de kommunale tjenestene som Rødt ønsker mer av, dersom det blir mindre lønnsomt å investere, drive bedrift og skape arbeidsplasser rundt omkring i landet vårt?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat